Nackademin lanserar ny tjänst kring valet av utbildning

Nackademin lanserar ny tjänst kring valet av utbildning

Till hösten 2014 är det rekordmånga som sökt en eftergymnasial utbildning. Men valet är inte alltid så lätt. Därför lanserar nu utbildningsföretaget Nackademin tjänsten ”Valde du verkligen rätt?”. Med tjänsten kan man jämföra sitt val av IT-utbildning med Nackademins utbildningar för att se om man verkligen har gjort det val som passar bäst.

Intresset för eftergymnasiala utbildningar är större än någonsin och enligt färsk statistik från antagning.se ökar antalet ansökningar till höstterminen för sjunde året i rad. Ett av områdena där man behöver mest kompetens de kommande åren är inom IT. Men att hitta rätt bland universitet, högskolor och yrkeshögskolor är inte lätt. Därför har Nackademin tagit fram den digitala tjänsten ”Valde du rätt?”, där man kan jämföra IT-utbildningar hos olika utbildningsanordnare i Stockholmsområdet.

-  Att välja utbildning är både ett komplext och stort val. Det kan ibland vara svårt att hålla koll på alla olika delar som är viktiga i det valet - utöver område och inriktning. Vanliga frågor är till exempel: Ingår det praktik? Hur lång var utbildningen? Hur stor blir min studieskuld? Vad var restiden? Den här digitala tjänsten hjälper dig att få en översikt över de här frågorna, berättar Martina Lindgren, marknadschef på Nackademin.

Tjänsten i sig är en del av en rekryteringskampanj där målet är att lyfta fram fördelarna med Nackademins IT-utbildningar: kortare utbildningar med praktisk inriktning och stark koppling till anställande företag.

- Kännedomen om våra IT-utbildningar är generellt sett lägre än till exempel vissa IT-utbildningar hos universitet och högskolor i Stockholm. Vi vill lyfta fram fördelarna med att gå en IT-utbildning hos oss - kanske är man omedveten om att den här typen av utbildningar passar en bättre, avslutar Martina Lindgren

Nyfiken på mer? Du hittar tjänsten på www.valdeduratt.se!