Ny mätning: Varannan anställd upplever bristande kompetens i sin bransch

Ny mätning: Varannan anställd upplever bristande kompetens i sin bransch

I Sverige råder akut kompetensbrist inom IT, samtidigt som många företag inte erbjuder tillräckliga möjligheter för kompetensutveckling. Det visar en ny mätning från utbildningsföretaget Nackademin, där över hälften av respondenterna upplever bristande kompetens i sin bransch. För att möta denna utmaning, erbjuder Nackademin nya skräddarsydda intensivkurser och utbildningar för att hjälpa företag att fylla sina kompetensgap och identifiera rätt roller.

En ny mätning från Nackademin bekräftar den numer brinnande avsaknaden av kompetens inom IT-sektorn, ett allvarligt problem för många företag både i Sverige och internationellt. Hälften av alla anställda upplever att kompetens är det som saknas mest i deras företag samtidigt anger en av fyra att deras arbetsplats inte erbjuder tillräckligt med möjligheter till kompetensutveckling. Detta fastställs av medarbetare och chefer som är verksamma inom branschen på några av Sveriges största företag.

– Kompetensbrist inom branschen är något vi har pratat om i över 10 år, men idag går det så mycket fortare än det någonsin gjort och situationen är akut. AI bland annat ställer nya krav på företagen för vilken typ av roller man behöver och vilken typ av kompetens man ska investera i nu och i framtiden. Vi på Nackademin arbetar hårt för att åtgärda den kompetensbrist som vi idag ser i näringslivet, säger Astrid Westfeldt Corneman, VD på Nackademin.

IT-sektorn har länge varit den mest drabbade av kompetensbristen och Nackademin ser att företag skriker efter kompetens inom det området. Mätningen visar att en av fem upplever bristande kompetens inom IT och Tech på sina företag. Enligt mätningen är systemutveckling den mest eftertraktade kompetensen, och det förväntas förbli så under de närmaste fem åren. Nackademin syftar på att lösa denna utmaning och andra kompetensbrister på marknaden med sina skräddarsydda företagsutbildningar och intensivkurser. Genom deras yrkeshögskoleutbildningar utrustar de även branschen med nyexaminerade talanger med de kompetenser som efterfrågas idag och i framtiden.

– I vår digitaliserade värld utvecklas arbetsmarknaden ständigt och snabbt, vilket innebär att företag måste fortsätta utveckla sin kompetens för att inte hamna efter. På Nackademin samarbetar vi nära olika företag för att lösa den högst aktuella kompetensbristen inom branschen. Med vår nya satsning, FöretagsNackademin, ska vi genom bland annat skräddarsydda utbildningsprogram möta företags specifika behov. På så sätt kan vi säkerställa att de får den nödvändiga kompetensen som behövs för att driva verksamheten framåt, säger Mette Svensson, Affärsutvecklare på Nackademin.

• Läs mer om FöretagsNackademin och dess utbildningar HÄR.
        • Läs mer om intensivkurser för kompetensutveckling HÄR

Om undersökningen
        Undersökningen genomfördes av Nackademin under april–maj 2023 av Nackademin och besvarades av 63 respondenter från 40 olika företag.

Elin Norlin