Valet 2010 – Partiledarna inför slutspurten, vecka 33

- Mona Sahlin får nu störst publicitet

- Mona Sahlin dominerar återigen sin grupp stort och dominansen ökar

- MP får bara 4% av all publicitet

- Jimmie Åkesson och Rickard Falkvinge får tillsammans bara 2,5% av all publicitet

Det är valår och valkampen pågår för fullt, både nationellt och lokalt. Det är nu 4 veckor kvar till valdagen och vi är nu mitt uppe i slutspurten för valrörelsen.

Valåret 2010 ser ut att bli ovanligt intressant från en mängd aspekter. Flera partier ligger nära den undre gränsen, det nya Piratpartiet, Sverigedemokraternas eventuella intåg i riksdagen, partiledarnas interna ställning, den inre dynamiken i de två allianserna, ekonomins utveckling, etc. För att bara nämna några frågeställningar.

Den nionde rapporten handlar om partiledarna under tredje veckan i augusti. Jämfört med förra veckan så har publiciteten ökat med drygt 5%. Och stora förändringar har skett mellan partiledarna.

Där enstaka händelser och utspel naturligtvis får en större effekt än över längre mätperioder. Men det är ändå intressant att se det verkliga genomslaget för partiernas ansträngningar i massmedia. Alla ”tävlar” ju om att synas och nå ut med ”sina” frågor. Och som alla partier vet, så kan en vecka kan vara mycket ”lång” i en valrörelse, framförallt i slutspurten.

I den media mätning som gjorts av NewsMachine under perioden 16 augusti till 22 augusti så har vi jämfört antalet artiklar i svenska media för partiledarna.

I den här media mätningen så har även Rickard Falkvinge (Piratpartiet) samt Jimmie Åkesson (Sverigedemokraterna) tagits med som jämförelse.

Totalt så får alliansens partiledare 60,2% (2257) av alla träffar. Nästan exakt samma som förra veckan. De rödgrönas partiledare får 37,2% (1395). Alliansen får nästan 62% fler träffar än de rödgrönas. En liten ökning jämfört mede förra veckan. Piratpartiet och Sverigedemokraterna får 2,6% (95).

Det totala antalet träffar för mätperioden är 3747. En liten ökning med drygt 5% jämfört med förra veckan.

Om vi ser till enskilda partiledare i rangordning så ser media bilden ut som följer:

Mona Sahlin får 24,9% av alla träffar, Fredrik Reinfeldt får 24,3%, Jan Björklund får 14,2%, Maud Olofsson får 12,5%, Göran Hägglund får 9,2%, Lars Ohly får 8,4%, Miljöpartiet får 4%, Jimmie Åkesson får 1.6%, och till sist Rickard Falkvinge 0,9%.

Observera att siffrorna för Miljöpartiet gäller de bägge språkrören tillsammans.

Den här veckan så dominerar Mona Sahlin i jämförelse med övriga partiledare. Förra veckans ”vinnare” Fredrik Reinfeldt åker ner till andra plats.

Om vi sedan jämför Fredrik Reinfeldt mot Mona Sahlin så ”vinner” Mona Sahlin med 933 träffar mot 909. Mona Sahlin får nästan 3% fler träffar.

Under mätperioden så lyckas alliansen få fler träffar än de rödgröna under 5 dagar.

Notera också att piratpartiet har 1 dag under denna vecka då inga träffar förekommer.

Observera också den mycket stora skillnaden mellan Lars Ohly och MP vad det gäller media exponeringen under mätperioden. MP får bara drygt 47% av Lars Ohlys publicitet. En mer än tredubbling jämfört med förra veckans 16%.

Trotts den omtalade s.k. Wetterstrand effekten så blir genomslaget i massmedia återigen litet även den här veckan.

Notera också att vad det gäller piratpartiet så har deras stora genomslag i ”nya medier” inte fått någon effekt på ”gammelmedia”. Partiet kommer återigen sist av alla under mätperioden när det gäller träffar med 0,9%.

Sverigedemokraterna får lite mer publicitet under veckan.

Om vi sedan ser till media exponeringen inom respektive grupp så ser media bilden ut som följer:

Fredrik Reinfeldt dominerar under 5 dagar under mätperioden inom alliansen. Fredrik Reinfeldt är störst med drygt 40% av publiciteten. En liten minskning jämfört med förra veckan. Följt av Jan Björklund med nästan 24%, Maud Olofsson får nästan 21% och Göran Hägglund drygt15%.

Medans Mona Sahlin dominerar under 7 dagar inom de rödgröna. Mona Sahlins dominans inom de rödgröna är mycket stor, hon får nästan 67% av publiciteten. En liten ökning jämfört med förra veckan och en ökning med 14% jämfört med två veckor sedan. Lars Ohly får drygt 22%. En minskning med en tredjedel jämfört med förra veckan. Och MP får 11%, en fördubbling jämfört med förra veckan.

Om vi tittar på fördelningen per media typ (dagspress, radio, TV, blogg etc.), så dominerar återigen dagspress och morgonpress både för de rödgröna och alliansen. För de rödgröna så är affärspressen större. Och för alliansen är radio & TV större.

Om vi ser till publiciteten fördelat per källa så dominerar skånska media fortfarande för alliansen. Men för de rödgröna så har Stockholmspressen tagit över. Och för Piratpartiet och Sverigedemokraterna så dominerar Expressen och GP.

För alliansen så är Skånskan och Aftonbladet de största källorna. För de rödgröna så är det Expressen och den socialdemokratiska nätverksportalen som är de största källorna.

Totalt har 1643 svenska nyhetskällor på Internet varav 84 PDF-tidningar analyserats av NewsMachines automatiska sökteknik. Sökningarna har gjorts med agenter som räknar antalet artiklar om varje specifik nyhetshändelse. NewsMachine har stått för formuleringen av sökfrågorna. Tidsperioden för undersökningen är 2010-08-16 till 2010-08-22.

• folkpartiet
  • kristdemokraterna