Här skapas framtidens produktionstekniker

Vid produktionstekniskt Centrum på Högskolan Väst i Trollhättan bedrivs industrinära verkstadsindustriforskning i teknikens absoluta framkant. Siktet är inställt på att utveckla verksamheten till en internationellt konkurrenskraftig forskningsmiljö.
Publicerat i "Framtidens Forskning": http://framtidensforskning.se/presentation/har-skapas-framtidens-produktionstekniker/

Produktionstekniskt Centrum vid Högskolan Väst är en aktiv forskningsmiljö med uppemot 40 pågående projekt. Ett av de största är SUMAN, Sustainable Manufacturing Processes, en KK-finansierad verksamhet som har ett övergripande mål om att i samverkan med svensk verkstadsindustri utveckla forskargruppen till en internationellt konkurrenskraftig forskningsmiljö.
I dagarna presenterades SUMAN:s halvtidsutvärdering och Per Nylén, professor och föreståndare för forskargruppen Produktionsteknik Väst, konstaterar att verksamheten har kommit en bra bit på väg.
– Vi har redan lyckats få fram en hel del intressanta industriella resultat, intressanta både för företagen och för oss.

Termisk sprutning
Ett framgångsrikt projekt med hög forskningshöjd och stort industriellt värde är inriktat på termisk sprutning, en metod för att ytbelägga metaller med keramiska eller metalliska material. Beläggningarnas uppgift är att skydda mot höga temperaturer, korrosion, nötning, etc. I flygmotorer beläggs ett stort antal komponenter med termisk sprutning. När det går att tillåta högre temperaturer i flygmotorn kan utsläpp och bränsleförbrukning minskas. Tekniken används även för gasturbiner i elkraftverk.
– Vi använder en ny typ av teknik som innebär att vi kan skapa nanostrukturerade ytbeläggningar, vilket ger en betydligt lägre värmeledning och längre livslängd hos keramiska material än vad som idag är fallet. Vi är ensamma i Europa om att ha tillgång till just den här tekniken och är idag bland de bättre i världen på att skapa den här typen av beläggningar.
Viktigaste samarbetspartners i forskningen på termisk sprutning är flygmotortillverkaren GKN Aerospace i Trollhättan och gasturbintillverkaren Siemens Industrial Turbomachinery i Finspång.

3D-printing
Ett annat projekt inom ramen för SUMAN handlar om 3D-printing i metall. Här kan man med hjälp av en svetsvärmekälla, i detta fall en laser, smälta ett tillsatt material som t.ex. en metalltråd eller ett pulver i svetskällan. Sedan droppas materialet på en yta och bygger upp en produkt, droppe för droppe.
– För att klara detta använder vi en robot och svetsutrustning och kan på så vis bygga på mycket stora geometrier. Tekniken kan t.ex. användas för att bygga upp delgeometrier på en större struktur, som motorfästen på en flygmotordetalj.
En stor fördel med tekniken är lägre tillverkningskostnader, en annan fördel är ökad variantmöjlighet hos komponenten.
– Traditionell tillverkning kräver gjutformar, och om det finns varianter i grundstrukturen måste varje gjutform vara unik. Här kan man i stället göra en standardkomponent och bygga varianterna med hjälp av vår påbyggnadsteknik, förklarar Per Nylén.
Den stora drivkraften bakom tekniken är dock miljömässig.
– Vid 3D-printing används i stort sett hundra procent av materialet till skillnad mot vid svarvning eller fräsning där upp till åttio procent av materialet går förlorat. Något som ger stor miljöpåverkan och även höga kostnader för att ta vara på spillmaterialet.
Utrustningen används för närvarande i ett forskningsprojekt som är en del av Nationella Rymdforskningsprogrammet runda två (NRFP2), finansierat av Vinnova och Svenska rymdorganisationen. Utrustningen utnyttjas också av GKN där metoden har blivit en kommersiell teknik och kommer att användas i kommande motorprogram.

Framtid
Ovanstående projekt är bara två exempel på en rad framgångsrika forskningsprojekt som ryms inom SUMAN. Tillsammans utgör de en plattform för att utveckla Produktionstekniskt Centrum vid Högskolan Väst till en internationellt erkänd forskningsmiljö.
– Målet är att bygga upp forskargruppen både rent vetenskapligt och med personella resurser. Inom den närmaste tioårsperioden räknar vi med att växa från dagens 74 personer till att omfatta ungefär 120 medarbetare. Projekten inom SUMAN är en viktig del av den strävan, säger Per Nylén.

Högskolan Väst
Högskolan Väst i Trollhättan är en modern högskola som erbjuder arbetslivsnära utbildningar i en attraktiv och modern studiemiljö. Forskningen inom produktionsteknik gäller framför allt produktionsprocesser inom verkstadsindustrin. De flesta projekt syftar ytterst till att minska belastningen på miljön. Det handlar till exempel om att förändra produktionsprocesserna så att man kan bygga bilar och flygplan som väger mindre. På det viset blir transporterna energisnålare. Utmärkande för forskargruppen Produktionsteknik Väst (PTW) är det nära samarbetet med industrin.
www.hv.seHögskolan Väst
Gustava Melins gata 2