Catenacci och Campogiani öppnar upp dörrarna till Giretto Pizza e Pasta

Catenacci och Campogiani öppnar upp dörrarna till Giretto Pizza e Pasta

Nu slår familjen Catenacci och familjen Campogiani upp dörrarna till ett förnyat Giretto Pizza e Pasta. Här möts två av Stockholms främsta italienska krögarfamiljer i ett nytt samarbete. I restaurangen på Götgatan välkomnas gäster till ett “casual dining” koncept där den okonstlade italienska matkulturen står i fokus.

Tillsammans har familjerna många års erfarenhet av att driva restaurang och har på var sitt håll skapat flera vinnande koncept. Familjen Campogiani har drivit populära restauranger såsom Döden i Grytan och Den gamle och Havet. Familjen Catenacci startade med italienska Caina på 80-talet och driver idag Nobiskoncernen som innefattar restauranger såsom NOI, Operakällaren och Giro Pizzeria.

Bakom menyn och recepten på nya Giretto Pizza e Pasta står Christian Campogiani som gastronomiskt ansvarig. Det tidigare matkonceptet har bearbetats och utökats med antipasti, fler pizzor och pastor.

"Giretto är ett spännande koncept där jag tillåtit mig att ta ut svängarna. När jag tagit fram recepten har jag fokuserat på få ingredienser med hög kvalitet, italiensk matlagning i ett nötskal. Bland pastorna finns klassiker som Arrabiata och Ragu på högrev men även Girettos egna tryffelpasta", säger Christian Campogiani.

Giretto är ett koncept baserat på det okonstlade i den italienska matkulturen, det opretentiösa i en god pasta och pizza. Pizzan är gjord på en blandning av pasinimjöl och semolinamjöl vilket ger en krispigare botten som inte tappar sitt tuggmotstånd. En perfekt balans mellan krispig och mjuk textur.

I restaurangen vill man erbjuda en enkel men träffsäker produkt där gästen kan räkna med god mat i varm och familjär atmosfär. Konceptet är casual dining och ambitionen att kunna leverera och servera italiensk mat till folk i hela landet.

"Visst älskar vi den romantiska Lady & Lufsen känslan, men på Giretto har vi kokat ned det till ett vardagligt och familjärt koncept där alla ska känna sig välkomna. Från småbarnsföräldrarna som inte orkar laga middag, till paret som tar hem en god take-away pizza eller till nonna och nonno som sätter sig en söndag för en pasta och ett glas vin," säger Maximilian Catenacci, VD på Giretto.

Inför nylanseringen har restaurangen på Götgatan genomgått en mindre renovering där en ny färgpalett tagits fram för att lyfta ytorna. Giretto Pizza e Pasta är öppet för lunch och middag alla veckans dagar.