Delårsrapport januari – mars 2012

Förbättrad omsättning och resultat i första kvartalet

Bolagets nettoomsättning ökade till 2 948 KSEK för perioden, vilket är en förbättring mot föregående år som slutade på 2 115 KSEK.  Rörelseresultatet förbättrades till -3 541 KSEK, att jämföra med -3 879 för samma period föregående år.

Det första kvartalet är traditionellt ett svagt kvartal inom campingbranschen, där fasta kostnader samt uppstart av anläggningar ger utslag i resultatet.

Den ökade omsättningen är ett resultat av fler stugor och högre beläggning på framförallt Råå Vallar Resort i Helsingborg och Glyttinge Camping i Linköping. Satsningen på hotellboende med självhushåll har av marknaden tagits emot över förväntan.

Det förbättrade resultatet under perioden är glädjande mot bakgrund av att två nya anläggningar, Ekuddens Camping i Mariestad och Bredsands Camping belastar första kvartalet med fasta kostnader. Bolaget har ökat insatser i marknadsaktiviteter. Den ökade beläggningen och lägre elkostnader har förbättrat resultatet under perioden jämfört med föregående år.

Den nya hemsidan och den förenklade bokningsmodulen har ökat intresset för Nordic Campings anläggningar och underlättar för alltfler gäster som väljer att boka online. Under första kvartalet har bokningar online ökat med 60 % jämfört med samma period föregående år.

Onlinebokningar förbättrar bolagets kassaflöde, minskar administrationen och minskar risken för avbokningar.

Nordic Camping fortsätter att var en offensiv aktör på marknaden och är förhoppningsfull inför sommarhalvåret med flera nya och upprustade anläggningar.

Händelser efter rapportperiodens utgång

Nordic Camping har tecknat marknadsavtal med Motormännen och Nordic Travel/golf.se. Motormännen och Nordic Camping inleder ett samarbete som innefattar gemensamma satsningar på marknadsföring. Motormännens medlemmar blir en ny och viktig målgrupp, både för sommarsäsongen och för Nordic Campings hotellboende. Nu kan Nordic Camping erbjuda alla golfare golfpaket i anslutning till bolagets anläggningar, genom ett samarbete med Nordic Travel/golf.se. Golfare kan boka sin starttid på golf.se och samtidigt boka sitt boende på någon av Nordic Campings anläggningar.