Pizzeria Ibolina i Pizza SM final

Pizzeria Ibolina i Pizza SM final

Den 4 februari arrangeras för första gången det svenska mästerskapet i pizza, Pizza-SM, för professionella pizzabagare i Sverige. Bakom tävlingen står branschtidningen Fast Food som sedan 2005 har arrangerat den nordiska motsvarigheten Pizza-NM.

När: onsdag den 4 februari
Var: Easy Fairs, Fast Food- & Cafémässan i Kista
Tid: klockan 15.30-17.00

Första priset på Pizza-SM är förutom ära, diplom och en resa till Spanien för att presentera Sverige i det europeiska mästerskapet även en värdecheck på 10 000 kr att handla för på Axfood Snabbgross. Andra samarbetspartners är Arla, Mutti, Karinäs (Scan), Sveba Dahlén, Santa Maria och Kungsörnen.

Årets fyra finalister tillhör de absolut bästa pizzabagarna i Sverige som har valts ut efter receptinlämning och provsmakningar av respektive förslag. De fyra är:

1. Murat Alp på pizzeria Ibolina i Stockholm med sitt bidrag "Ibolina Special" baserad på chilimarinerade räkor och färska grönsaker.

2. David Smith på restaurang Pizzeria Mums i Göteborg med sitt bidrag "Prinsessan" baserad på souvas (renskav) och smörstekta kantareller .

3. Edgar Cardoso på restaurang Bruschetta i Höllviken med sitt bidrag "Vittelo Tonnato" baserad på kalvrostbiff och tonfisksås.

4. Hassan Saraoe på restaurang Pizzapalatset i Kalmar med sitt bidrag "Exotisk Strutspizza" baserad på marinerad strutsfile, mango och chili som toppas med koriander.

För att bevisa att Sverige platsar bland världseliten korar en kompetent svensk jury varje år den bästa pizzabagaren som får representera Sverige vid det europeiska mästerskapet i Spanien. 2008 års nordiska och svenska mästare hette Josef Hakimi från restaurang Bosporen i Leksand, som med sin tionde plats i Barcelona blev den enda icke italienska finalisten att komma på topp tio (40 deltagare totalt).

För mer information om deltagarna, tävlingsregler och pressackreditering var god kontakta David Khabbazi, projektansvarig för Pizza SM på telefon 0736-82 53 81 alternativt david.k@mentoronline.se eller gå in på Pizza-SMs hemsida.

...

Pizza-SM är en årlig återkommande tävling för professionella pizzabagare som arrangeras av tidningen Fast Food, Sveriges största branschtidning för alla som arbetar med snabbmat. Tidningen Fast Food är en del av Mentor Communications AB.

Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning.