Lilla Hjärtat i Piteå vann Norrmejerier-stipendiet i Norrbotten 2013

Lilla Hjärtat i Piteå vann Norrmejerier-stipendiet i Norrbotten 2013

Folkets röster gick till föreningen Lilla Hjärtat i Piteå som med god marginal till tvåan vann Norrmejerier-stipendiet på 33 333 kronor.

Nästan 14 000 röster kom in till Norrmejerier-stipendiet, varav 4 415 lades på de nominerade i Norrbotten. Vinnande Lilla Hjärtat hade drygt 1000 röster fler än tvåan.

Föreningen Lilla Hjärtat drivs av den stora ambitionen att ge stöd för barn och familjer som behöver extra omtanke. Istället för att låta ”nånannanismen” som de kallar det styra, bidrar föreningen till att sätta en guldkant på tillvaron för de som behöver det som allra mest. Med sitt engagemang och äkta norrländsk drivkraft visar de att även om ingen kan göra allt, kan alla bidra med något. Och ofta finns behovet närmare än vad vi tror.

—  Det råder inget tvivel om att det Lilla Hjärtat gör verkligen berör många människor och att det är många som vill uppmärksamma deras arbete med att visa barn och barnfamiljer extra omtanke, inte bara i ord utan också i handling, kommenterar Hanna Widding från Norrmejerier vinnaren.

—  Vi som jobbar med Lilla Hjärtat är oerhört stolta och glada att ha vunnit!  Tack till alla som har engagerat sig, tänk så mycket gott vi kan göra för Norrmejerer-stipendiet, säger Mia Ahlstrand som är ordförande för Lilla Hjärtat.

Norrmejerier-stipendiet delas ut till någon eller några som utöver det vanliga kan sägas ha gjort gott för Norrland. Vem som helst kan ansöka om stipendiet och bland tidigare vinnare finns både idrotts- och musikstjärnor såväl som en förskola och ett äldreboende. Totalt i år kom 437 ansökningar in och av dem valde juryn ut 15 finalister, fem från Västerbotten, fem från Norrbotten och fem från Västernorrland. De tre vinnarna får dela på 100 000 kronor.

För mer information kontakta:

Hanna Widding, ansvarig för Norrmejerier-stipendiet

Telefon: 090-182995, 070-1843103

hanna.widding@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till högklassiga mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Vi har unika varumärken som Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Gainomax® och Norrglimt®. Norrmejerier ägs av ca 580 bönder (varav 466 aktiva mjölkbönder) i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland, sysselsätter ca 490 årsanställda och omsätter drygt 1,8 miljarder kronor per år.