Strategiskt avelsarbete har lett till att Ängesbäckens Lantbruk i Ånäset belönas med ett av branschens finaste pris.

Målmedvetet avelsarbete gav Norrmejerier-gård pris

Strategiskt avelsarbete med fokus på hållbara djur driver mjölkproduktionen framåt. Ett arbete som lett till att Ängesbäckens Lantbruk i Ånäset belönas med ett av branschens finaste pris som delades ut under Växadagarna i Umeå 30 januari.

Utmärkelsen Herd of the Year delas ut årligen av VikingGenetics. Avelsrådgivare nominerar genom en skriftlig motivering. Kriterierna för att vinna utmärkelsen är att vara innovativ I sitt avelsarbete. Exempel kan vara att arbeta aktivt med genomiska analyser, genomföra spolningar och/eller inläggningar av embryon. Besättningen ska bidra till utveckling av de nordiska avelsprogrammen. Att ha sålt tjurar eller kvigor till VikingGenetics är meriterande. I juryn för priset sitter experter från VikingGenetics forsknings- och avelsavdelningar. Växa ägs av lantbrukare och är landets största husdjursförening med drygt 6 000 medlemmar som också är deras kunder. Ett rikstäckande rådgivnings- och serviceföretag som främst vänder sig till mjölk- och köttföretagare. Deras branschdagar arrangerades i Umeå 30-31 januari i år.

Ängesbäckens Lantbruk i Ånäset är ett mjölkföretag i framkant, som på ett föredömligt sätt arbetat målmedvetet med avel under många år. Gården ägs och drivs av Petra Sandegren, Göran Olofsson och Ingrid Sundbom tillsammans med åtta anställda. Petra är den som har huvudansvaret för djuren, och Göran är även styrelseordförande för Norrmejerier.

De 300 korna mjölkas i fem robotar, och avkastningen ligger på strax över 12 000 kg ECM, med 4,4% fett och 3,6% protein. Gården har testat sina djur genomiskt i nästan tio år, och numera genomtestas alla kvigor och resultaten ligger till grund för avelsarbetet.

- Vi har genomtestat sedan 2014, och det har betytt mycket för avelsarbetet. Det är ett väldigt bra verktyg som gör att man kan sortera på egenskaper man tycker är viktigare än andra. Det är jättekul att få tillbaka resultaten och jämföra med de beräknade avelsvärdena, säger Petra Sandegren. Det skulle vara så tråkigt om man inte engagerade sig i någonting, då har man ju ingenting att se fram emot! Det är också ett sätt göra produktionen till något kul, ett sätt att se framstegen, säger Petra.

Friska och hållbara djur – det är det man vill ha

I aveln är friska och hållbara djur det främsta målet. Växas avelsrådgivare har länge arbetat tillsammans med gården och varit viktiga bollplank och del av framstegen. Det har funnits flera olika fokusområden för att få fram de friska och hållbara djuren och arbeta bort problem. Klövhälsa, juverhälsa, fertilitet och så mjölkflöde för att korna ska passa i roboten. Avelsintresset driver produktionen framåt, men gör också jobbet som mjölkproducent roligare.

Petra tycker om att på att prova nya saker i aveln, till exempel att prova olika linjer och olika raser i besättningen. Majoriteten av korna i stallet är holstein, men det finns även en hel del SRB, ProCROSS och ett par brown swish. 2022 blev gården dessutom recipientbesättning för VikingGenetics embryoprogram och lägger nu in mellan åtta och tio embryon i månaden.

Det gäller att kunna anpassa sig

Gården utökar just nu besättningen med målet att det ska bli 320 mjölkande, men kanske också ännu fler. Det gör att gården inte sorterar bort kvigor riktigt lika strikt som tidigare, just för att få fler rekryteringskvigor. Att vara mjölkbonde är att kunna anpassa sig och förändra strategin efter hur läget ser ut. På Ängesbäckens Lantbruk har de fått lägga om avelstrategin efter att förutsättningarna förändrats.

Motiveringen till Herd of the Year 2023

Ängesbäckens Lantbruk i Ånäset är ett mjölkföretag i framkant som på ett föredömligt sätt arbetat målmedvetet med avel under många år.

De var tidiga med att genomtesta alla kvigor och använder X-Vik i kombination med stor andel köttras-semin för att ytterligare öka hastigheten på avelsframsteget. I kombination med långvarig exteriörbedömning har de kunnat avla för högproducerande djur med god exteriör, vilket är en strategi som har resulterat i flera spolkontrakt där kvigor har spolats på gården och några har köpts in av VikingGenetics.

Det starka avelsintresset och goda rutinerna inom fruktsamhet har lett till att gården blivit en recipientbesättning för VikingGenetics embryoprogram. De allra bästa hondjuren som inte spolas blir seminerade med tjurfäder och spoltjurar för att öka chanserna att bidra med en semintjur till VikingGenetics avelsprogram.

Med stort fokus på avel och management är årets pristagare en förebild för svensk mjölkproduktion och värdig mottagare av utmärkelsen ”Herd of the year.”

- Louise Helmer, CEO VikingGenetics

Ängesbäcken Lantbruk AB

• Ägs och drivs av Petra Sandegren, Göran Olofsson och Ingrid Sundbom
    • Antal kor: 323, 299 mjölkande
    • Totalt 11 helårsanställda med ägarna
    • Föder upp alla kvigorna själva
    • Avelsmål: friska och hållbara kor

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 365 lokala bönder varav 290 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.