Norrmejerier expanderar söderut – Lanserar lokalproducerad mjölk i Örnsköldsvik

I sin offensivaste satsning hittills tar Norrmejerier nu klivet över länsgränsen till Västernorrland. I en satsning som officiellt sjösätts i november hoppas Norrlands lokalaste mejeri att kunna frälsa mjölkdrickarna i Örnsköldsvik.

- Norrmejerier är den främsta företrädaren för lokalproducerat i Norrland. Därför är det helt naturligt för oss att nu ta det här steget, säger VD Bo Rasmussen. Man ska komma ihåg att tre av fyra liter mjölk som produceras på gårdarna i Ö-viks Kommun ju faktiskt levereras till oss.

Intresset för lokalproducerade livsmedel växer starkt i hela landet och enligt en nyligen genomförd undersökning ser trenden ut att ha extra många anhängare i just Örnsköldsvik. Åtta av tio Ö-viksbor tycker exempelvis det är viktigt att mjölken är lokalt producerad, vilket kan jämföras med Umeå och Luleå där motsvarande siffror är 73 respektive 74 procent.

- Vi är rakt igenom norrländska - vi ägs av norrländska bönder och råvaran kommer från våra norrländska kor och den förädlas här i Norrland, därför mäter vi regelbundet befolkningens inställning till det norrländska och det lokalproducerade, förklarar Bo Rasmussen, VD Norrmejerier.

Försiktiga bedömningar gör gällande att den nya marknaden - Örnsköldsvik med omnejd - omfattar cirka 50000 mjölkkonsumenter. För Norrmejerier som knappast tillhör någon av mejerijättarna kan satsningen med andra ord bli mycket betydelsefull. Redan idag har man dock ett samarbete med kommunen som innebär att Norrmejeriers mjölk finns i samtliga skolor, daghem och vårdinrättningar i Örnsköldsvik.

- Satsningen är först och främst strategiskt viktig, menar Bo Rasmussen. Det är första gången som vi tar ett steg in på en ny marknad och vi gör det med stöd från de lokala mjölkbönderna och en stark efterfrågan från konsumenterna på lokal mjölk.

Stödet från de lokala mjölkbönderna beskriver Bo Rasmussen också som en avgörande faktor i satsningen. Norrmejerier har sakta men säkert fått fler och fler leverantörer i Örnsköldsvik och idag levereras 75 procent av den mjölk som produceras av mjölkbönderna i området till Norrmejerier.

- Därför är det inte bara vi som gläds åt satsningen, säger Bo Rasmussen. Även de lokala mjölkbönderna som producerar mjölken är mycket glada och firar säkert lite extra idag. Nu får de en möjlighet att direkt se resultatet av sitt arbete i den lokala mataffären.

Norrmejerier vill inte komma med några ekonomiska prognoser för satsningen utan nöjer sig med att konstatera att satsningen är helt finansierad av befintliga medel.