Pressinbjudan: Kungligt besök när Burträsk mejeri nyinvigs

Pressinbjudan: Kungligt besök när Burträsk mejeri nyinvigs

Onsdagen den 17 september förrättar HM Konungen nyinvigning av Burträsk mejeri, det enda mejeri där det går att tillverka nationalsymbolen Västerbottensost. Det lilla mejeriet i Burträsk har de senaste åren byggts ut för att möjliggöra en ökad produktion av Västerbottensost och möta en växande efterfrågan. Investeringen är en av de största i Norrmejeriers historia.

Västerbottensost, med sin unika smak, har tillverkats sedan 1872. I dag är den ett av Sveriges starkaste varumärken och har en självklar plats i vår svenska mattradition. Trots att produktionen årligen ökat har den stärkta efterfrågan överstigit tillgången, något utbyggnaden av Burträsk mejeri nu ska råda bot på.

– Det är fantastiskt roligt att efterfrågan på Västerbottensost ökar både nationellt och internationellt, och vi har helt enkelt inte räckt till de senaste åren. Med utbyggnaden av mejeriet vill vi satsa på framtiden, säkerställa hög kvalitet och förbättrad arbetsmiljö, men samtidigt också värna om det unika hantverket, vilket är viktigt, säger Bo Rasmussen, VD Norrmejerier.

Utbyggnaden är 3500 kvm och innefattar formfyllning, pressning, saltlake och torklager. Det hemliga receptet, ystning och slutlagring är precis som förr och även om det finns en del manuell hantering kvar i själva hantverket så blir det färre tunga lyft, en nödvändighet när årsvolymen inom ett par år ska fördubblas till ca 4000 ton och varje enskild Västerbottensost väger hela 18 kg.

Utbyggnaden av Burträsk mejeri är en av de största enskilda investeringarna i Norrmejeriers historia. Satsningen på närmare 200 miljoner kronor möjliggör en avsevärd produktionsökning, vilket är av stor vikt då försäljningen förväntas stiga ytterligare såväl nationellt som internationellt, samtidigt som fler arbetstillfällen skapas. Idag exporteras Västerbottensost till bland annat Storbritannien, Finland och USA.

Kunglig invigning
Hans Majestät Konungen besökte Burträsk senast år 2003 vid invigningen av Ostens Hus, numera Västerbottensost besökscenter. Nu är det återigen dags för kungligt besök i och med nyinvigningen av den utbyggda mejeribyggnaden. Invigningen är öppen för allmänheten.

– Västerbottensost är kunglig hovleverantör och en nationalsymbol. Att HM Konungen återkommer till Burträsk och inviger det utbyggda mejeriet har därför en stor betydelse. För oss på Norrmejerier är det också viktigt att kunna ge något tillbaka till Burträsk och de som bor här, mejeriet ligger ju ”mitt i byn”, därför välkomnar vi alla till invigningen, fortsätter Bo Rasmussen.

Nyinvigningen av Burträsk mejeri sker onsdagen den 17 september 2014 med start kl. 11.40 vid Västerbottensost besökscenter, Kamvägen 12 i Burträsk.
Ingen föranmälan krävs.
Under invigningen bjuder Norrmejerier på underhållning i form av uppträdande av Brolle och alla besökare får självklart provsmaka Västerbottensost.

Programtider:
11:40 HM Konungen anländer till Burträsk
11:50 Festligheterna startar
12:40 Officiell invigningsceremoni förrättad av HM Konungen
13:00 Festligheterna fortsätter

Kort om Västerbottensost
Bakom receptet på den älskade osten står mejerskan Ulrika Eleonora Lindström. År 1910 registrerades W-varumärket för Västerbottensost hos Patent- och registreringsverket. Men det var flera år tidigare, runt år 1872, som receptet till Västerbottensost kom till. Ingen vet varför det nu bara går att tillverka Västerbottensost på mejeriet i Burträsk, om det är husfloran som är unik för Burträsk eller om det beror på andra faktorer. Men en sak är säker, osten är lika älskad idag som för 100 år sedan.

Västerbottensost har med sin unika smak och höga kvalitet fått ett gott rykte ute i världen. Det är många som efterfrågar den mytomspunna osten och varje år kommer det in frågor till Västerbottensost runt export.

Västerbottensost är ett av Norrmejerier registrerat varumärke och har lanserats i bland annat England och Finland.

För mer information kontakta:
Bo Rasmussen, vd, Norrmejerier, e-post: bo.rasmussen@norrmejerier.se, telefon: 070- 647 50 03, 090-18 29 15

För mer information om nyinvigningen av Burträsk Mejeri, kontakta:
Kristina Stiernspetz, Kommunikationsansvarig Norrmejerier, e-post: kristina.stiernspetz@norrmejerier.se, telefon: 070-260 37 40

För praktiska frågor, högupplösta bilder etc, kontakta:
Emma Lundskog, Wenderfalck, e-post: emma@wenderfalck.com, telefon: 0736-24 19 17

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av ca 550 lokala bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Vi har varumärken som Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil® och Fjällyoghurt®, Norrglimt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter ca 480 årsanställda och omsätter ca 1,9 miljarder kronor per år.