​Trogna mjölkbönder prisade vid Norrmejeriers stämma

​Trogna mjölkbönder prisade vid Norrmejeriers stämma

I samband med Norrmejeriers årliga föreningsstämma uppmärksammas de mjölkbönder som levererat mjölk med utmärkt kvalitet i 18, 26 och 29 år. Utmärkelserna har delats ut av Sven-Erik Österberg, landshövding Norrbotten.

– Håll ut det måste komma bättre tider, säger Sven-Erik Österberg, landshövding i Norrbotten till norrländska mjölkbönder som deltar vid Norrmejeriers årliga föreningsstämma på Medlefors Folkhögskola i Skellefteå.

Stödet från norrländska konsumenter är starkt, men det är inte alltid säkert att man väljer det lokala utbudet trots att man säger att det är bäst. Sven-Erik Österberg tror att diskussionen om Sveriges förmåga till självförsörjning kommer öka och Livsmedelsstrategier som tas fram både nationellt och regionalt ska ytterligare stärka stödet för svenska livsmedel och norrländsk mjölk- och mejeriproduktion.

– Att ha levererat mjölk med utmärkt kvalitet 29 år är imponerande och en inspiration för våra unga bönder som är en förutsättning för att vi som bor i Norrland även i framtiden, ska ha färska mejeriprodukter gjorda av norrländsk mjölkråvara, säger Anders Fredriksson, vd, Norrmejerier.

Se citat från bönder längre ner.

Länk till pressbilder: https://share.mediaflowpro.com/?MOACQN4GNP
Fotograf: Pär Hedberg

Vid ceremonin uppmärksammades:

Elsa Henriksson och Brynolf Henriksson, Hedensbyn, Överkalix, Norrbotten, uppmärksammas för att de i hela 29 år har levererat mjölk med utmärkt kvalitet till Norrmejerier. (sex år efter guldmedalj)

26 år med mjölk av utmärkt kvalitet (tre år efter guldmedalj)
Margareta Arvidsson
och Thomas Abrahamsson, Grönnäs, Nyåker, Västerbotten
Olof Vestermark och Britt-Marie Vestermark, Sjöbotten, Skellefteå, Västerbotten
Dick Nilsson och Carola Nilsson, Vibbyn, Boden, Norrbotten (förhindrad att närvara)

Guldplakett och 18 år med mjölk av utmärkt kvalitet (fem år kvar till guldmedalj)
Göran Häggström
, Fäboden,Vindeln, Västerbotten
Mats Eriksson, Lund, Flarken, Västerbotten (förhindrad att närvara)
Lars Nydahl, Hamre, Härnösand, Västernorrland, (förhindrad att närvara)

Givetvis uppmärksammas även mjölkbönder som mottog guldmedalj av kungen den 18e april.
Eva Eriksson och Sture Eriksson, Kusliden, Kåge, Västerbotten (närvarar INTE)
Christin Johansson och Börje Johansson, Ytterklintfäboda, Robertsfors, Västerbotten (närvarar INTE)
Bengt Östlund, Aspnäs, Älandsbro, Västernorrland (närvarar INTE)
Läs mer om guldmedaljutdelningen: http://nyheter.norrmejerier.se/pressreleases/guldmedaljer-till-norrmejeriers-aegare-1341726

Elsa Henriksson och Brynolf Henriksson, Hedensbyn, Överkalix, Norrbotten
Brynolf Henriksson är tionde generationen på Förryttargården i Hedensbyn som är en mjölkgård med ett 40-tal kor. Elsa och Brynolf gläds över att sonen Johan vill ta över driften. Men familjen är inte enbart mjölkbönder, utan driver även en B&B.
– Det är väldigt roligt att träffa alla gäster som kommer till gården för att övernatta och för att se hur det går till på en mjölkgård, säger Brynolf Henriksson.

Olof Vestermark och Britt-Marie Vestermark, Sjöbotten, Skellefteå, Västerbotten
– Det bästa med att vara mjölkbonde har nog varit att man hjälps åt hela familjen och att man vet vad man stoppar i munnen då man äter sin egen mat, berättar Britt-Marie Vestermark.
– När man jobbar med djur är det bara att anpassa sin dag till det som händer, ingen dag är den andra lik, säger Olof Vestermark.
Olof och Britt-Marie har en gård med 25 kor, strax utanför Skellefteå.

Margareta Arvidsson och Thomas Abrahamsson, Grönnäs, Nyåker, Västerbotten
– När vi startade som mjölkbönder, var framtidstron starkare än idag, säger Thomas Abrahamsson.
– Det bästa är nog att man är fri och får bestämma över sitt eget arbete, säger Margareta Arvidsson.

Göran Häggström, Fäboden,Vindeln, Västerbotten
– Jag har alltid trivts med att vara mjölkbonde, men de senaste åren har lönsamheten varit för låg, beskriver Göran Häggström.

Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 500 lokala bönder varav 400 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.