Färdigmat med kvalitet

Guldfisken Kök AB levererar kyld färdigmat till livsmedelsbutiker runt om i hela Sverige.
– Vi levererar alltid mat med hög kvalitet och i det sammanhanget passar Vättern potatismos perfekt, säger Olle Hjelm, försäljningschef på Guldfisken.

Kyld färdigmat finns att köpa i snart sagt varje livsmedelsbutik. Ofta både som portionsförpackad och i delikatessdisken. Efter den djupfrysta färdigmatens intåg på marknaden är nu kyld färdigmat ett populärt alternativ för såväl lunchen på jobbet som för den snabba middagen hemma. Marknaden för kyld färdigmat är fortfarande liten jämfört med djupfryst färdigmat, men den fortsätter att växa.

Guldfisken är ett av många företag som tillagar kyld färdigmat för livsmedelsbutiker. 2004 etablerade sig Guldfisken med en ny produktionsanläggning i Boden och då tog företagets expansion ordentlig fart. Idag har Guldfisken Kök ungefär 20 anställda som varje vecka tillagar mellan 17000 och 18000 portioner kyld färdigmat. Kunderna är livsmedelsbutiker i hela Sverige och distributionen går via avtal med Coop, ICA och Axfood.

– Vi är noga med att använda bra råvaror med hög kvalitet från utvalda leverantörer,
konstaterar Olle Hjelm.

Kyld färdigmat konkurrerar i första hand inte med djupfryst färdigmat som ofta säljs med prisargument. Kyld färdigmat ska ha samma kvalitet som hemlagat eller restaurangmat. Fiskbaserade rätter med norrländsk touch är grunden i Guldfiskens utbud av rätter, men numera finns även flera kötträtter på menyn.

Alla rätter som innehåller potatismos har Vättern potatismos, som exempelvis renskav med potatismos och lingonsylt och viltfärsbiff med potatismos och trippelpepparsås.

– Vi är väldigt nöjda med Vättern potatismos som produkt och med Flensted som leverantör,
säger han.

Vättern potatismos är gjord på svensk potatis och helt utan tillsatser. Det är helt enkelt tillagat som ett riktigt potatismos ska lagas. Vättern potatismos görs på potatis, vatten, grädde, salt och peppar.

– Jag skulle vilja påstå att Vättern potatismos är så nära ett hemlagat potatismos man kan komma, säger Olle Hjelm.

Förutom den höga kvaliteten på moset är också den enkla hanteringen viktig för Guldfisken Kök. Varje vecka levereras mat till över 1200 butiker.

– Viktigast för oss är att smak, kvalitet och matglädje alltid står i centrum. Det är något vi aldrig tummar på. Därför ställer vi mycket höga krav på vårt eget arbetssätt, på våra rutiner och på våra råvaruleverantörer, säger Olle Hjelm.