Foto: John-Daniel Isacsson

120 utvalda butiker ska driva ekoförsäljningen med nya grepp

Som en del av en ny eko-kampanj kraftsamlar 120 utvalda butiker för att på nya kreativa sätt vägleda sina kunder till de ekologiska alternativen. Bakom kampanjen står Organic Sweden – branschorganisation för alla aktörer på den ekologiska livsmedelsmarknaden.

Inom kampanjen som går under namnet “Handla ekologiskt – Tillsammans händer det” kommer 120 utvalda butiker att skyltas upp med ett gemensamt kampanjmaterial. Butikskampanjen är en del av det internationella projektet Nudging Organic – ett samarbete mellan Organic Sweden och systerorganisationer i Finland, Belgien och Nederländerna.

– Engagemanget för kampanjen från butiksled har trots prisökningarna varit mycket stort. Vi är stolta över att några av Sveriges mest hållbara matbutiker deltar i den här satsningen och tillsammans med oss vågar pröva nya spännande sätt att vägleda konsumenterna till de ekologiska alternativen, säger Anton Järild, kommunikationsstrateg på Organic Sweden.

Inom projektet har nya kreativa grepp och innovativa tekniker – så kallad nudging – utvecklats och testats i ett mindre antal butiker under september månad. Insikterna från butiksexperimenten ligger till grund för skapandet av ett bredare kampanjmaterial som rullas ut under oktober. Budskapen lyfter de många vinsterna med att välja ekologiskt så som ökad biologisk mångfald, minskad klimatpåverkan, utan kemiska bekämpningsmedel, godare djurvälfärd och utan onödiga tillsatser.

– Vi ser väldigt mycket fram emot att delta i den här kampanjen och hoppas på både stärkt kunskap om ekologiskt och ökad försäljning, säger Frida Nilsson, ICA-handlare, ICA Kvantum Lidingö.

I Sverige stöttas kampanjen av fem livsmedelsföretag; Swedish Temptations (Bärta), Saltå Kvarn, Smakis, Dava Foods (Lantägg) och Arla Foods. På så sätt representeras några av de viktigaste matkategorierna i projektet; vego, havregryn, juice, ägg och mejeri.

Om kampanjen
Nudging Organic är ett treårigt projekt som syftar till att öka försäljningen av ekologiska livsmedel genom att utveckla nya innovativa metoder för att driva hållbar beteendeförändring i butik. Bakom satsningen står Organic Sweden och de ekologiska branschorganisationerna Pro Luomo i Finland, Bionext i Nederländerna och BioForum i Belgien. Projektet finansieras till merparten av EU.