Mia "Kock-Mia" Magnusson, Coop Värmland, Bengt Edsgård, Edsbergs Gård och Hasan Hamish, Torfolk Gård.

Eko-september slog nya rekord

För femte året i rad har kampanjen Eko-september gått av stapeln och slagit rekord i antal aktiviteter och räckvidd. Bakom den årligen återkommande kampanjmånaden för ekologiskt och KRAV-märkt står Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, Sveriges Konsumenter och KRAV.

Eko-september startade 2019 med Storbritanniens “Organic September” som förebild. Kampanjen har vuxit från år till år och engagerar nu ett stort antal ekologiska lantbrukare och livsmedelsföretag liksom samtliga aktörer inom dagligvaruhandeln.

– Vi är stolta över att Eko-september etablerats som kampanjmånaden för eko och att vi samlar så många aktörer som gemensamt vill driva försäljningen och sprida kunskap om ekologiskt och KRAV-märkt, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden.

Under Eko-september 2023 har kampanjen bland annat aktiverats i sociala medier, skyltats upp i butik, annonserats utomhus, lyfts fram av kända matprofiler och ekologiska lantbrukare som arrangerat event över hela landet.

Några resultat i korthet

• 200 st butiker (minst) skyltades upp med kampanjmaterial
  • 34 st Ekobonde i butik genomfördes
  • 23 gårdsaktiviteter hos ekologiska lantbrukare
  • 3 miljoner personer nåddes via utomhusannonsering i butiksnära lägen
  • 3 miljoner personer nåddes via sociala medier
  • 130 000 personer nåddes genom kända matprofiler
  • Samtliga kedjor i DVH har lyft kampanjen på olika sätt
  • Kaféer, bagerier, restauranger, gårdsbutiker runt om i landet har skyltat upp kampanjen

Nu är Eko-september över, men Sveriges ekologiska lantbrukare och företagare fortsätter att producera så hållbar mat som möjligt 365 dagar om året. Förhoppningen är att kampanjen ska inspirera till fortsatt försäljning av ekologiskt och KRAV-märkt året runt.

– Under Eko-september har många av våra medlemmar visat upp hur den ekologiska maten produceras och varför den ger mer biologisk mångfald, bättre klimat, renare dricksvatten, bördigare jordar och godare djurvälfärd. Ekologiskt jordbruk är ett viktigt verktyg för att lösa många av de stora utmaningar som hela vårt matsystem står inför idag, säger Sofia Emilsson, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.