Inbjudan: Fira säsongens första svenskodlade ekologiska äpple!

Inbjudan: Fira säsongens första svenskodlade ekologiska äpple!

Välkommen till Sveriges första ekologiska äppelpremiär! Vi firar att säsongens första svenskodlade ekologiska äpplen är färdiga och redo att möta sin publik! Premiären äger rum onsdagen den 25 augusti på Stora Juleboda, en av Sveriges största ekologiska och KRAV- certifierade äppelodlingar, som ligger utanför Maglehem på Österlen.

Under äppelpremiären kommer vi att presentera äpplen av sorten Discovery som är den första äppelsort som mognar på svenska ekologiska äppelodlingar. Vi får även möta Frida Nilsson – mångfaldigt prisbelönt kock och tidigare bland annat kökschef på MJ i Malmö – som kommer att prata om lokala ekologiska råvarors unika smak och karaktär.

Med detta initiativ vill vi sätta fokus på råvaran och visa på smak och kvalitet hos våra fantastiska svenskodlade ekologiska äpplen. Vi kommer att prata om vikten av att välja lokala ekologiska råvaror i säsong och visa på hur smaken skiljer sig mellan äpplen från olika platser och terroir. Dessutom ska vi förstås prata om och bjuda på Discovery i olika former!

Varmt välkomna till Stora Juleboda gård onsdag 25/8 kl 14.00. Adress: Julebodavägen 13 i Degeberga. För att vi ska veta hur många smakportioner vi ska förbereda ser vi gärna att du skickar oss en intresseanmälan senast tisdag 24/8.

Anmäl din medverkan till Charlotte Sommarin:
charlotte@sormlandsapplen.se
070-7877871

Äppelpremiären arrangeras av Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna och Föreningen Sörmlandsäpplen. Den är en av flera aktiviteter som vi genomför tillsammans inom ramen för kampanjen Känn Lugnet.

Om Frida Nilsson
Frida är uppväxt i den skånska myllan, hon har ett stort råvarufokus, brinner för grön matlagning och att låta säsongen bestämma vad som ska ligga på tallriken. Just nu jobbar Frida med hållbarhet och kvalitetsutveckling på Ess Group och utgår ifrån Malmö. Frida har premierats med bl.a Årets kvinnliga kock 2019 (Stella kock), Årets Rising star av White Guide och Malmö Akvavits Sällskapets stipendium

Om Stora Juleboda
Stora Juleboda i Degeberga drivs av Anna och Marcus Callenbring som brinner för ekologisk odling. Gården, som ligger precis vid havet, har en diversifierad verksamhet för att gynna den biologiska mångfalden, öka jordens myllrande liv och för att hjälpa nyttoinsekter och fåglar att öka i antal. På gården finns – förutom får, höns, hästar och hundar – en av Sveriges största ekologiska KRAV-certifierade äppelodlingar.

Om ekologisk fruktodling
Ekologiska fruktodlare odlar utan naturfrämmande bekämpningsmedel och konstgödsel som riskerar att spridas i sjöar och vattendrag. För att gynna nyttodjur som i sin tur bekämpar skadedjur arbetar ekologisk fruktodlare för att skapa miljöer som främjar den biologiska mångfalden. Ekologiska äpplen utvecklas långsammare, ekologiska äppelträd får också färre frukter per träd vilket bidrar till att frukten får en mer koncentrerad smak och arom. Idag utgör ekologisk fruktodling ca 17 procent (ca 304 hektar) av totala fruktodlingen i Sverige.

Om kampanjen Känn lugnet
Känn lugnet är en kampanj som berättar vad du får och bidrar till när du väljer ekologiska frukter, grönsaker och mejeriprodukter. Bakom kampanjen står Organic Sweden och Ekologiska Lantbrukarna i samarbete med Föreningen Sörmlandsäpplen. Kampanjen finansieras av EU och pågår under hösten 2021.