Ekologiska och KRAV-märkta äpplen av sorten Discovery

Lyckad äppelpremiär bar frukt

15 ton ekologiska äpplen sålda under en dag - det är det lyckade resultatet av Ekologiska Äppelpremiären på Stora Juleboda gård som ägde rum i onsdags (25/8) i förra veckan. Premiärsorten Discovery, den äppelsort som mognar tidigast på svenska ekologiska odlingar, har nu sålt slut hos Marcus Callenbring, fruktodlare på Stora Juleboda gård.

– Jag är överväldigad! Det har varit ett jättestort intresse från grossisterna. Nu är alla Discovery på väg ut - från och med denna vecka kommer kunder över hela landet att kunna köpa svenska ekologiska äpplen i sina butiker, säger Marcus Callenbring på Stora Juleboda gård.

“Det finns aldrig några svenska ekologiska äpplen i min butik. Var kan jag köpa dem?” är en vanlig fråga från konsumenter. Men den goda tillgången på svensk ekologisk frukt gör att det i år kommer att finnas gott om svenska ekologiska äpplen, även andra sorter, till exempel Katja, Aroma, Rubinola och Ingrid Marie kommer att levereras i takt med att de mognar.

– I år finns svenska ekologiska äpplen bara ett samtal bort, säger Marcus som uppmanar konsumenterna att fråga efter svenska ekologiska äpplen i sina butiker. Och eftersom vi haft en sommar med mycket solsken i år är äpplena dessutom extra goda, avslutar Marcus på Stora Juleboda gård.

Det är inte bara solen som gör att de svenska ekologiska äpplena är godare. Ekologiska äpplen smakar mer eftersom de växer långsammare och varje träd bär färre frukter. Det leder helt enkelt till en högre smakintensitet/mer smak och arom per odlat äpple. Något som Frida Nilsson, prisbelönt stjärnkock som också medverkade under Ekologiska Äppelpremiären uppmärksammade.

– Jag väljer ekologiskt av hjärtat och av hållbarhetsskäl. Jag tycker det är självklart att man både vill och ska äta så rent som möjligt, hundra procent naturligt, både för sin egen hälsa och för att värna om miljön, säger Frida Nilsson, kock och chef för hållbarhetsfrågor inom ESS-group.

Frida Nilsson, som till vardags är chef för hållbarhetsfrågor inom ESS-group, menar att det här är frågor som vi alla måste vara observanta på och ta ansvar för.

– Det är vi som är kunden - oavsett om vi är privatpersoner, restauranger eller butiker - som styr efterfrågan. Om inte vi aktivt väljer att fråga efter och köpa svenska ekologiska råvaror, ja, då kommer inte svenska odlare att kunna odla ekologiskt och ta ansvar för miljön säger Frida som menar att vi genom att fråga efter svensk ekologisk frukt och grönt bidrar till att verka för att vi når FN:s miljömål.

Försäljningen av ekologisk mat ökade fram till 2017 men därefter har utvecklingen stagnerat. Corona och restriktionerna för att minska smittspridningen slog hårt mot kafé- och restaurangbranschen som är stora och viktiga kunder för ekologiska frukt- och grönsaksodlare. Idag är 17 procent av alla äpplen som odlas i Sverige i ekologisk produktion men det är bara en mycket liten andel av de äpplen som vi köper i butik som är svenskodlade och ekologiska.

Om Ekologiska Äppelpremiären och kampanjen Känn Lugnet

Ekologiska Äppelpremiären är en av de aktiviteter som arrangeras inom ramen för Känn Lugnet – en kampanj som berättar vad du får och bidrar till när du väljer ekologiska frukter, grönsaker och mejeriprodukter. I projektet ingår att stötta de aktörer i livsmedelskedjan som tappat i försäljning under coronakrisen. Bakom kampanjen står Organic Sweden och Ekologiska Lantbrukarna i samarbete med Föreningen Sörmlandsäpplen. Kampanjen är till merparten finansierad av EU. Resterande finansiering kommer från Svensk Dagligvaruhandel – ICA, Coop, Axfood, Bergendahls och Lidl samt Martin & Servera, Menigo, Arla Foods, Norrmejerier, Falköpings Mejeri, Sju Gårdar, Svenska Odlarlaget och Östra Fornås.

Läs mer på www.kannlugnet.se

För mer information, kontakta:
Charlotte Sommarin, tel 070-7877871, pressansvarig och projektledare
Marcus Callenbring, tel 070-8177124, ekologisk fruktodlare, Stora Juleboda, Skåne
Roger Tiefensee, tel 070-263 36 02, ekologisk fruktodlare Tiefensees äppelodling, Sörmland och projektledare