Fem tips som gör det enklare att äta hälsosamt hela dagen!

Vill du äta mer hälsosamt? Fem tips på vägen!

Paleo, LCHF eller GI. Sockerfritt, fettfritt eller fritt från tillsatser. Vad vi äter påverkar hur vi mår. Men i djungeln av dieter som vi matas med är det inte alltid så lätt att veta vilken mat som får oss att må som allra bäst. Egentligen behöver det inte vara så svårt. Med dessa fem tips i bakhuvudet blir det lättare att lita på magkänslan.

Under de senaste tio åren har hälsovarumärket Paulúns varit ute på en spännande resa i matbutiken. Det som började med en hälsosam och god müsli har idag utvecklats till ett brett sortiment av produkter som gör det enkelt för människor att äta bra och välbalanserad mat oavsett vilken måltid det gäller. Paulúns har framför allt varit känt som ett säkert kort för de som vill ha en bra start på dagen. Men de senaste årens satsning på nya produkter har det nu blivit lättare att göra medvetna, hälsosamma val hela dagen. Inte bara till frukost, utan även till lunch, mellanmål och middag.

Bara bra mat är Paulúns ledord. Men den ska inte bara vara nyttig, den måste också vara god. Vilket ibland sätter höga krav på produktutvecklarna.

– Vi har stränga riktlinjer som vi följer när vi tar fram våra produkter, vilket innebär att vårt sortiment alltid har en god balans mellan mättande protein, nyttiga fetter och utvalda kolhydrater, säger Nina Sandström, marknadschef för Paulúns på Orkla Foods Sverige.

– Därför kan det ibland ta flera år från att en idé blir till en färdig produkt. Men i grunden vilar vår filosofi på fem enkla grundpelare som vem som helst som vill äta mer hälsosamt lätt kan inspireras av och ta till sig i sin vardag.

Fem tips till dig som vill äta mer hälsosamt!

1. Bara bra råvaror. Det går inte att bygga en bra cykel av rostiga delar. Samma sak gäller när du lagar mat från grunden. Välj bra råvaror av hög kvalitet och som är rika på näring.
  2. Inget tillsatt socker. Du kan äta nyttigt och ändå få en god smakupplevelse. Istället för att använda raffinerat socker kan du få till en god smak och konsistens med hjälp av till exempel hallon, björnbär, kokos och dadlar.
  3. Välj mat rik på protein. För att du ska känna dig mätt och behålla energibalansen under hela dagen välj mat som innehåller råvaror som är rika på protein som till exempel kyckling, lax, edamamebönor och linser.
  4. Fullkorn och fiber. När magen mår bra är det lättare att själv må bra. Både fullkorn och fiber bidrar bland annat till en högre mättnadskänsla och en bättre tarmfunktion.
  5. Frukter och bär. Frukt och bär har sedan urminnes tider varit en viktig del av människans dagliga kost. De bidrar inte bara med smak och färg till maten vi äter, utan även viktiga näringsämnen och vitaminer som kan vara svåra att få i sig. Att äta blåbär och björnbär är ett bra sätt att få i sig viktiga antioxidanter.

Recepttips till dig som vill börja äta mer hälsosamt – hela dagen!

Till frukost: Overnight oats med banan och müsli

Till lunch: Rigatoni med kokosmjölk, ingefära och lime

Till mellanmål: Smoothie med blåbär, avokado, mango och Paelo Supergranola

Till middag: Kycklingfilé med granatäpplepesto och ricotta