Anamma Vegoprins - en grön utmanare på julbordet i år

Få en grönare jul med Anamma Vegoprins

Är du på jakt efter goda gröna alternativ på julbordet? Då kan du sluta leta. Med 60 procent mindre klimatpåverkan utmanar Anamma Vegoprins den traditionella prinskorven.

– Anamma Vegoprins har en given plats på julbordet i år, men passar naturligtvis lika bra som såväl vardagsmat som till brunch, säger Thomas Sjöberg, marknadschef för Anamma på Orkla Foods Sverige.

Vegoprinsen från Anamma är en god och helt vegansk prinskorv som är tillagad i Sverige. Den är gjord på sojaprotein och är glutenfri. Jämfört med en vanlig prinskorv har Anamma Vegoprins mer än 60 procent mindre klimatpåverkan*. Dessutom kommer den i en förpackning som till största delen är baserad på sockerrör.

Efterfrågan på vegansk mat ökar och sortimentet från Anamma har haft en tillväxt på nära 50 procent det senaste året. För ett år sedan lanserades Anamma Vegoprins till restaurang- och storhushållsmarknaden, vilket väckte reaktioner hos Anammas mest trogna följeslagare.

– Det var många konsumenter som då hörde av sig för att de inte kunde hitta vegoprinsen i butik. Vi har lyssnat på dem och insett att det finns en stor efterfrågan som vi naturligtvis vill stilla. Vår veganska prinskorv är den enda i kategorin, säger Thomas Sjöberg.

*Beräkningarna omfattar produktion av råvaror, transporter och förädling till färdig produkt. Klimatberäkningarna för ingredienserna är baserade på RISE klimatdatabas för livsmedel (version 1.2) och i övrigt på Orklas anläggningsspecifika processdata samt branschdata för transporter.