OLW Chili Bea

Het och smaskig kärlekshistoria

I drygt 60 år har svenskarna haft en kärlekshistoria med bearnaisessås. Vi är fullkomligt tokiga i den smöriga såsen som numera finns överallt. OLW hyllar kärlekshistorien och lanserar nu en unik chipssmak baserad på en hetare variant - Chili Bea.

Stockholm, 18 januari:Den första bearnaisen komponerades ihop av en fransk chefskock i Paris år 1836. Det sägs att det var kockar på det numera nedlagda motellet Gyllene Ratten i Stockholm som introducerade bearnaiessåsen i Sverige. Det var kärlek vid första smakprovet och såsen finns till och med bland de tio livsmedel som vi idag äter allra mest av i Sverige.

– Chili Bea har allt det goda från bearnaiessås men med en extra bonus av ett lagom chilisting. Det är en populär och efterfrågad smak och det är väldigt roligt att vi kan möta våra konsumenters önskemål, säger Sofia Johard, Produktchef på OLW.

Bearnaise finns i flera varianter, med tomatpuré kallas den Choron, med mynta istället för dragon heter den Paloise. Svenskarna blir mer och mer förtjusta i hetare smaker och det är inte konstigt att den mest populära varianten av bearnaisesås, utöver original, är just chilibearnaise. Den franske chefskocken hade, såhär 183 år senare, förmodligen älskat Chili Bea chips.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige gör livets små stunder större. Vi är en ledande aktör inom kex, snacks och konfektyr med älskade och starka varumärken som OLW, Naturchips, cheez doodles, Göteborgs Kex, Ballerina, Singoalla, Brago, SMASH!, Panda och Anyday i vår portfölj. Huvudkontoret ligger i Solna och företagets produktionsanläggningar finns i Filipstad (snacks), Kungälv (kex/kakor) och Nöbbelöv (potatislager). Bolaget, med ca 600 medarbetare, omsätter ca 1,3 miljarder kronor årligen.

Presskontakt Kommunikationsdirektör Mediefrågor om Orkla som företag.
Sofie Ek

Presskontakt Kommunikationschef Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery and Snacks verksamhet.

Din vän i vardagen

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 10 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimatsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.

Orkla Sverige
Isbergs gata 9B