FDA beviljar Pfizers RSV-vaccinkandidat prioriterad granskning

• FDA har fastställt augusti 2023 som måldatum. Om det godkänns blir RSVpreF det första vaccinet till gravida för att skydda mot sjukdom orsakad av RS-virus hos spädbarn från födseln upp till sex månaders ålder.
  • Nyligen accepterades även ansökan om påskyndad granskning för Pfizers vaccinkandidat mot RS-virus av den europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) för äldre vuxna och gravida för att skydda spädbarn. Beslut väntas under andra halvåret 2023.
  • Ansökningarna för vaccination av gravida stöds av resultaten från den registreringsgrundande fas 3-studien MATISSE, som presenteras för CDC:s Advisory Committee on Immunization Practices (ACIP) samt vid ReSViNET Foundations Global Conference den 23 februari.

Pfizer är för närvarande det enda företaget med en vaccinkandidat för gravida i sen utvecklingsfas som hjälper till att skydda mot RS-virus.

Läs hela pressmeddelandet på engelska här

Kategorier

Som ett av världens ledande läkemedels-, egenvårds- och vaccinföretag vill vi på Pfizer bidra till att skapa fler år till livet och mer liv till åren. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Fokus för vår globala forskning och utveckling ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ t ex inom cancer, immunologi och inflammation, kardiovaskulära och metaboliska sjukdomar, smärta, sällsynta sjukdomar och vacciner. www.pfizer.se och www.pfizer.com

Ulrika Goossens