Brasiliens GP: Medium och mjuka däck till kortaste loppet

Interlagos-banan i hjärtat av Sao Paulo har det näst kortaste varvet av alla F1-banor efter Monaco och består av knixiga kurvor och höjdskillnader som ger förare, bilar och däck en fascinerande utmaning. Gummiblandningarna medium och mjuk har valts ut av Pirelli för Interlagos, här finns dock stor risk för regn och de preliminära väderleksrapporterna talar om blött väder för åtminstone delar av helgen.

Det stora antalet kurvor som packats ihop på bara 4,309 km bana innebär att däcken utsätts för konstant påfrestning, bristen på långa raksträckor ger heller inte någon möjlighet till avkylning. Dessutom är banan känd för sin ojämna beläggning, sina snabba kurvor och små avåkningszoner, något som kräver total koncentration från förarna. Framförallt är evenemanget känt för sina entusiastiska fans och en unik atmosfär. Här har många titelfighter avgjorts under åren, men eftersom dubbla poäng delas ut i årets finaltävling i Abu Dhabi kommer inte detta ske denna helg.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Brasilien är en av Pirellis största marknader i världen, så det är ett nöje att vara här bland vänner och supporters. Varvet tar mycket ur däcken tack vare den nästan konstanta följden av kurvor och en del av dessa tas dessutom i hög fart. Att få ut det mesta ur däcken är vitalt när det gäller strategierna för racet. Vi har sett många regnrace här under åren och det finns hög sannolikhet för att det kan bli så även i år. Detta adderar till ryktet som banan har, att vara värd för dramatiska race där ingen vet hur det skall sluta. Vi kan troligen se fram mot ännu en spännande helg med en publik med stark passion för Formel 1”.

Jean Alesi, Pirellis konsult: ”Jag har tävlat på Interlagos 12 gånger och älskar banan trots att den är extremt fysiskt utmanande för föraren, man kör hela tiden bilen i kurvor och du utsätts för krafter från olika håll. Framförallt tar den mycket på nackmusklerna och det var ännu jobbigare förr när Brasiliens GP kördes i början av säsongen då man ännu inte vant sig. Jag minns att banan är ojämn, på fredagen brukade underlaget dessutom vara rätt halt innan greppet ökade allteftersom helgen fortsatte. Asfalten var också rätt sträv, vi får se om det är samma förhållanden nu.”

Banan ur  däcksynpunkt

Interlagos är en av få banor som körs motsols tillsammans med de andra två banorna som avslutar årets VM: Circuit of the Americas och Yas Marina.

Mediumdäcket fungerar som bäst i lägre arbetstemperatur och ger optimal prestanda även i lägre yttertemperatur. Det mjuka däcket ger som kontrast bästa prestanda i varmare väder, allt detta påverkar förstås racestrategierna.

Däcken påverkas av flera kombinerade påfrestningar på Interlagos: sido- och längsgående krafter samtidigt, något som ger höga temperaturökningar i gummiblandningen. Graden av downforce är generellt högt och balansen mellan aerodynamiskt och mekaniskt grepp är i stort sett jämn.

Förra året var den vinnande strategin en tvåstoppare. Red Bulls Sebastian Vettel startade på  medium, gjorde ett depåstopp för byte till ytterligare ett set medium på varv 24 och bytte sedan till hård gummiblandning på 47:e varvet. Före start hade man inte haft chans att köra ett enda pass på torr bana, något som gjorde strategivalet komplicerat.

Mer information om Interlagos finns på den nya animerade videon som producerats av Pirelli. Den är som vanligt fri för användning i media och finns att ladda ner här.

Nyheter kring F1 och annan info från Pirelli hittar du också på vår webbplats.

• sebastian vettel
  • brasiliens gp
  • interlagos

Pirelli har varit aktivt i motorsport sedan 1907, och är idag ensam leverantör av däck till Superbike World Championship”. Men framförallt är det Pirelli som levererar alla däck till Formel 1-mästerskapet sedan 2011. Företagets vinterprodukter utvecklas och testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Vintertesterna säkerställer däckens höga prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden. Huvudkontoret för Sverige, Finland och Norge ligger i Stockholm, Sverige. Företagets globala huvudkontor är beläget i Milano, Italien.