Hamilton och Rosberg etta och tvåa i USAs GP efter identiska däckstrategier

Mercedesföraren Lewis Hamilton använde en tvåstoppstrategi för att säkra segern från andra startruta i USAs Grand Prix och såg också till att bara han eller hans teamkollega Nico Rosberg nu kan vinna VM-titeln 2014. Hamiltons 32:a seger innebär att han nu är femma på listan över de förare som vunnit flest segrar - lika många som Fernando Alonso - och han är nu också den mest segerrike brittiska F1-föraren.

Hamilton startade på det mjuka däcket och körde sedan två stints på medium, i mål var han 4 sekunder före Rosberg, som använde samma strategi. Alla förare utom Nico Hulkenberg - Force India, Daniil Kvyat - Toro Rosso, samt Sebastian Vettel i Red Bull  startade på det mjuka däcket och speciellt Vettel hoppades på att en annorlunda strategi skulle hjälpa honom att avancera genom startfältet efter att ha tvingats starta från depån.

Båda Williamsförarna körde en annorlunda tvåstoppstrategi jämfört med de två Mercedesbilarna framför dem, två stints i början på mjuka däck för att maximera farten tidigt i racet och sedan en avslutande stint på medium. Red Bulls Daniel Ricciardo gjorde också det mesta av situationen genom att göra sitt första stopp tidigare än de närmaste konkurrenterna - en s k ”undercut” -  och köra stenhårt under sina ut- och invarv. En strategi som gav Australiensaren hans åttonde podiumplacering i Formel 1. Alonso i  Ferrari tänkte annorlunda och blev den ende inom topp tio som använde an mjuk-medium-mjuk-strategi.

En säkerhetsbil på första varvet medförde att flera förare dök in i depån och bytte strategi, t ex de båda McLarenförarna. Den intressantaste taktiken stod Vettel för, bara ett varv på mjuka däck under säkerhetsbilsperioden och en möjlighet att köra det 56 varv långa racet utan att göra ett enda stopp till. Till slut gjorde han dock ytterligare tre stopp och slutade på en poänggivande sjunde plats.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery: ”Vi fick se tät racing genom hela startfältet och en bra show för publiken här i USA. Däckvalet hjälpte till, vi såg precis rätt mängd slitage och effektförlust, något som gav möjlighet till en stor variation av strategier och mycket underhållning under hela racet. Däckens prestanda förändrades jämfört med lördagen på grund av varmare temperaturer och detta ledde till några snabba beslut från depån. Lewis Hamilton kunde använda sina däck perfekt när det gällde för att få en fördel mot sin starke teamkollega. Grattis till Mercedes för titeln i förar-VM - nu får vi bara vänta och se vilken av förarna det blir!”

Längsta stint
Medium - Magnussen, 26 varv
Mjuk - Massa, 18 varv

Pirellis Truth-O-Meter
Vi räknade med tre stopp som den teoretiskt snabbaste strategin för de 53 varven men sade också att två stopp kunde vara det mest troliga alternativet om man hamnade i trafik. I teorin såg trestoppstrategin ut så här: start på mjuka däck, byte till mjuka igen på varv 12,  mjuka på 25:e varvet och till sist medium på varv 38. Snabbaste tvåstoppare förväntades vara start på mjuka, byte till medium varv 14 och sedan medium igen på 35:e varvet. Hamilton gick i depå för mediumdäck på varv 16 och 33, alltså väldigt nära vårt tips om tvåstoppare, även om längden på första stingen påverkades av säkerhetsbilen.

• nico rosberg
  • lewis hamilton
  • sebastian vettel

Pirelli har varit aktivt i motorsport sedan 1907, och är idag ensam leverantör av däck till Superbike World Championship”. Men framförallt är det Pirelli som levererar alla däck till Formel 1-mästerskapet sedan 2011. Företagets vinterprodukter utvecklas och testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Vintertesterna säkerställer däckens höga prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden. Huvudkontoret för Sverige, Finland och Norge ligger i Stockholm, Sverige. Företagets globala huvudkontor är beläget i Milano, Italien.