Rosberg vinner Brasiliens GP tätt före Hamilton

Mercedes Nico Rosberg täppte till poänggapet i förar-VM till sin teamkollega Lewis Hamilton efter vinst i Brasiliens Grand Prix, där han startade från pole position och använde en trestoppstrategi.  Rosberg gjorde sin öppningsstint på det mjuka däcket och använde sedan mediumdäck till målgång i racet, som bjöd på höga temperaturer i kontrast till det förväntade regnet.

Hamilton använde en liknande strategi och gick i mål som tvåa bara 1,5 sekunder bakom teamkollegan. Engelsmannen förlorade en del tid tidigt i racet när han körde utanför banan men efter att de båda Mercedesförarna gjort sina sista depåstopp kunde Hamilton utmana Rosberg om seger i en spurt på slutet på däck som var ett varv nyare. Till slut kunde dock Rosberg ta hem sin totalt åttonde VM-seger och den femte under 2014.

De flesta förare startade på mjuk gummiblandning som var runt en sekund snabbare per varv runt Interlagos jämfört med mediumdäcket. Force Indias Nico Hulkenberg använde en annorlunda trestoppstrategi där han startade på medium och gjorde sin sista stint på mjuka däck. Den extra farten i slutet av racet hjälpte tysken att köra in på en åttondeplats, fyra bättre än startpositionen. Daniil Kvyat, Toro Rosso, gjorde ett liknande strategival och slutade strax utanför poängplats på elfte plats efter att ha startat racet näst längst bak.

Som väntat i bantemperaturer på över 50°C – de högsta i Brasiliens Grand Prix på senare år - var den teoretiskt snabbaste taktiken med tre stopp den som användes av nästan alla förare. Högst placerad av tvåstopparna var Ferraris Kimi Räikkönen, som slutade sjua efter en hård fight som var lika intensiv som den som utkämpades i täten mellan Hamilton och Rosberg. Förar-VM avgörs nu i årets finalrace i  Abu Dhabi, där dubbla poäng delas ut.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery: ”Vi fick se ett riktigt spännande race mellan de två Mercedesförarna, där de fick balansera lusten att slå varann med förmågan att få ut det mesta ur däcken i dagens värme. Temperaturerna i både luft och bana var verkligen högre än vad alla hade väntat sig, vilket ledde till en del blåsbildning och graining i däcken. Speciellt i början när bilarna kördes på mjuka däck och var tunga av bensin, dessutom i de högsta temperaturerna under hela dagen. Detta påverkade dock inte däckprestandan. Den nya asfalten skapade en mängd utmaningar för alla under helgen, dvs för oss, förarna och teamen. De flesta förare körde trestoppare, vilket vi förutspådde skulle vara den snabbaste strategin, Kimi Räikkönen använde dock en tvåstoppare med framgång i ett av de hårdaste racen under hela säsongen.”

Pirellis Truth-O-Meter

Vi förutspådde tre depåstopp som den teoretiskt snabbaste strategin för de 71 varven med högt slitage, något som alla utom en förare använde. Vi trodde på en kort stint från start på mjuka däck och sedan medium på varv 21 och varv 46. Rosberg följde detta mönster exakt, han gjorde sina stopp på varv 7, 26 och 50.

• lewis hamilton
  • mercedes
  • nico rosberg

Pirelli har varit aktivt i motorsport sedan 1907, och är idag ensam leverantör av däck till Superbike World Championship”. Men framförallt är det Pirelli som levererar alla däck till Formel 1-mästerskapet sedan 2011. Företagets vinterprodukter utvecklas och testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Vintertesterna säkerställer däckens höga prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden. Huvudkontoret för Sverige, Finland och Norge ligger i Stockholm, Sverige. Företagets globala huvudkontor är beläget i Milano, Italien.