Anna Borgeryd på Greenpeace's lista "Kvinnor med koll på miljö och klimat"

Anna Borgeryd på Greenpeace's lista "Kvinnor med koll på miljö och klimat"

Polarbröd styrelseordförande Anna Borgeryd omnämns på Greenpeaces lista "Kvinnor med koll på miljö och klimat". Listan publicerades på kvinnodagen den 8 mars och lyfter kvinnor med stor kunskap och erfarenhet inom sitt område.

Anna Borgeryd är författare, entreprenör och styrelseordförande i Polarbröd. Hon bloggar om hållbarhet och världens försörjningsutmaningar på bloggen Wood & blue. Anna har nominerats till Hetast i Almedalen.

Se listan i sin helhet: Läs mer här.

Norrländsk utstickare som älskar bröd

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2019 omsatte Polarbrödskoncernen 1334 miljoner kronor med hjälp av 331 anställda. Polarbröd bakade nästan 41 000 ton bröd som såldes för 958 miljoner kronor. Utöver brödverksamheten finns även energibolaget Polarkraft AB i koncernen som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarbröd är självförsörjande på förnybar energi och vill vara en positiv kraft för omgivningen i omställningen mot en uthållig försörjning.

Begreppet utstickare är tätt kopplat till Polarbröds verksamhet och används flitigt i Polarbröds bagerier. Sedan 2012 delar Polarbröd ut Utstickarpriset – ett erkännande av modiga människor som går sin egen väg och som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet. Med temat för 2020 års pris vill Polarbröd lyfta vikten av resurseffektivitet och cirkularitet.