​Anna Borgeryd talar på Power Circle Summit idag

Power Circle Summit arrangeras årligen av Power Circle, Svenska Mässan och Business Region Göteborg i samarbete med Energimyndigheten och IT&Telekomföretagen.

Energibranschen handlar inte längre bara om energi. De senaste åren har den både blivit bredare och större. Under de kommande åren spås förändringstakten att öka ytterligare. För att främja framtiden och värna om hållbarhet i samhället är det viktigt att den nya branschen engagerar sig tillsammans. Power Circle Summit samlar med jämna mellanrum landets viktigaste beslutsfattare, påverkare och vägvisare för att de ska lyfta sina tankar kring innovationsteknik och strategi. Årets Power Circle Summit äger rum i dag på Svenska Mässan i Göteborg.

Energiminister Ibrahim Baylan inleder dagens Power Circle Summit. Tomas Kåberger, professor i Industriell energipolicy vid Chalmers & ordf. i Japan Renewable Energy Foundation modererar dagen och Polarbröds styrelseordförande Anna Borgeryd talar om elens roll för en hållbar försörjning - drivkrafter och lärdomar från Polarbröds omställningsarbete som syftar till att koncernen ska nå full hållbarhet år 2020.

- Utöver ett gemensamt fokus på resurseffektivitet i alla branscher, är den förnybara elförsörjningen i samverkan med utvecklingen av batterier och eldrivna fordon de områden som har störst potential att hjälpa mänskligheten att klara klimatet. De är så vi kan lyckas med den livsviktiga uppgiften att begränsa den globala uppvärmningen till de max 2 grader som världens ledande kommit överens om, säger Anna Borgeryd.