Statsminister Stefan Löfven (S) och Karin Bodin, koncern-vd Polarbröd. Foto: Johan Gunséus

​Givande samtal om Polarbröds och Älvsbyns framtid

I dag besökte statsminister Stefan Löfven (S) och arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) Älvsbyn för att träffa representanter från Polarbröd, kommunen och facket.

Syftet med mötet var bland annat att diskutera brandens följdeffekter på sysselsättningen i Älvsbyn.

– Det var ett bra möte där vi fick chans att föra givande samtal om Polarbröds och Älvsbyns framtid, säger Karin Bodin, koncern-vd för Polarbröd.

Mötet avslutades med en promenad på området där ministrarna fick en uppfattning av brandens omfattning.

– Jag upplevde att både statsministern och arbetsmarknadsministern lyssnade och tog in Polarbröds framtidstro och vår starka vision. Att Polarbröds logotyp är intakt ovanför entrédörren är ett tecken på att vi ska komma tillbaka, säger Anders E Johansson, vd för Polarbröd.

Deltog på mötet gjorde - förutom ministrarna, Karin Bodin och Anders E Johansson - bageriets platschef Lilian Nilsson, kommunalråd Tomas Egmark, kommunchef Magnus Nordmark samt fackombud Stefan Hortlund – klubbordförande för Livsmedelsarbetareförbundet.

För mer information, vänligen kontakta:
Kristin Wester, presskontakt: 0725 36 60 65, kristin@wenderfalck.com
Fotobyline för nedan/bifogade bilder: Johan Gunséus

Norrländsk utstickare som älskar bröd

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2019 omsatte Polarbrödskoncernen 1334 miljoner kronor med hjälp av 331 anställda. Polarbröd bakade nästan 41 000 ton bröd som såldes för 958 miljoner kronor. Utöver brödverksamheten finns även energibolaget Polarkraft AB i koncernen som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarbröd är självförsörjande på förnybar energi och vill vara en positiv kraft för omgivningen i omställningen mot en uthållig försörjning.

Begreppet utstickare är tätt kopplat till Polarbröds verksamhet och används flitigt i Polarbröds bagerier. Sedan 2012 delar Polarbröd ut Utstickarpriset – ett erkännande av modiga människor som går sin egen väg och som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet. Med temat för 2020 års pris vill Polarbröd lyfta vikten av resurseffektivitet och cirkularitet.

Kristin Wester

Presskontakt Presskontakt med anledning av bageribranden i Älvsbyn 0725366065