Statsminister Stefan Löfven (S) och Karin Bodin, koncern-vd Polarbröd. Foto: Johan Gunséus

​Givande samtal om Polarbröds och Älvsbyns framtid

I dag besökte statsminister Stefan Löfven (S) och arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) Älvsbyn för att träffa representanter från Polarbröd, kommunen och facket.

Syftet med mötet var bland annat att diskutera brandens följdeffekter på sysselsättningen i Älvsbyn.

– Det var ett bra möte där vi fick chans att föra givande samtal om Polarbröds och Älvsbyns framtid, säger Karin Bodin, koncern-vd för Polarbröd.

Mötet avslutades med en promenad på området där ministrarna fick en uppfattning av brandens omfattning.

– Jag upplevde att både statsministern och arbetsmarknadsministern lyssnade och tog in Polarbröds framtidstro och vår starka vision. Att Polarbröds logotyp är intakt ovanför entrédörren är ett tecken på att vi ska komma tillbaka, säger Anders E Johansson, vd för Polarbröd.

Deltog på mötet gjorde - förutom ministrarna, Karin Bodin och Anders E Johansson - bageriets platschef Lilian Nilsson, kommunalråd Tomas Egmark, kommunchef Magnus Nordmark samt fackombud Stefan Hortlund – klubbordförande för Livsmedelsarbetareförbundet.

För mer information, vänligen kontakta:
Kristin Wester, presskontakt: 0725 36 60 65, kristin@wenderfalck.com
Fotobyline för nedan/bifogade bilder: Johan Gunséus

Så lyder Polarbröds vision. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2021 omsatte Polarbrödskoncernen 955 miljoner kronor med hjälp av våra 261 anställda. Polarbröd sålde drygt 25 000 ton bröd. Den 23 augusti 2020 utbröt en förödande brand i bageriet i Älvsbyn - Polarbröds hjärta. Bageriet gick inte att rädda men vi var redan från brandnatten fast beslutna att förbli i Älvsbyn. Ungefär ett år efter branden blev vår första etapp av återuppbyggnaden färdigställd och nu kan vi åter baka bröd i Älvsbyn.

Vi har funnits i fem generationer och vill finnas lika länge till.

Vi är verksamma i Älvsbyn, Bredbyn och Umeå. Utöver brödverksamheten finns även Polarrenen, som har hand om koncernens fem vindkraftverk i energibolaget Polarkraft AB som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarrenen arbetar även med fastigheter och leasing. I allt vi gör vill Polarbrödskoncernen vara en positiv kraft i omställningen mot en uthållig försörjning.

Polarbröd AB 1972 – 2022 – 50 år av brödnjutning från Norrland till världen.