Statsminister Stefan Löfven (S) och Karin Bodin, koncern-vd Polarbröd. Foto: Johan Gunséus

​Givande samtal om Polarbröds och Älvsbyns framtid

I dag besökte statsminister Stefan Löfven (S) och arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) Älvsbyn för att träffa representanter från Polarbröd, kommunen och facket.

Syftet med mötet var bland annat att diskutera brandens följdeffekter på sysselsättningen i Älvsbyn.

– Det var ett bra möte där vi fick chans att föra givande samtal om Polarbröds och Älvsbyns framtid, säger Karin Bodin, koncern-vd för Polarbröd.

Mötet avslutades med en promenad på området där ministrarna fick en uppfattning av brandens omfattning.

– Jag upplevde att både statsministern och arbetsmarknadsministern lyssnade och tog in Polarbröds framtidstro och vår starka vision. Att Polarbröds logotyp är intakt ovanför entrédörren är ett tecken på att vi ska komma tillbaka, säger Anders E Johansson, vd för Polarbröd.

Deltog på mötet gjorde - förutom ministrarna, Karin Bodin och Anders E Johansson - bageriets platschef Lilian Nilsson, kommunalråd Tomas Egmark, kommunchef Magnus Nordmark samt fackombud Stefan Hortlund – klubbordförande för Livsmedelsarbetareförbundet.

För mer information, vänligen kontakta:
Kristin Wester, presskontakt: 0725 36 60 65, kristin@wenderfalck.com
Fotobyline för nedan/bifogade bilder: Johan Gunséus

Så lyder Polarbröds vision. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2019 omsatte Polarbrödskoncernen 1334 miljoner kronor med hjälp av sina 331 anställda. Polarbröd bakade nästan 41 000 ton bröd som såldes för 958 miljoner kronor. Den 23 augusti 2020 utbröt en förödande brand i bageriet i Älvsbyn - Polarbröds hjärta. Bageriet gick inte att rädda men vi är fast beslutna att förbli i Älvsbyn och vi har redan påbörjat resan till ett nytt bageri i världsklass. Vi vill finnas kvar i generationer framöver.