Med anledning av MSB:s brandutredning

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, är nu klara med sin utredning av den tragiska branden i augusti förra året. Polarbröd välkomnar utredningen och tar till oss av dess slutsatser. Utredningen är oerhört viktig för att vi ska kunna undvika att något liknande händer igen i vår eller någon annans verksamhet.

Polarbröd hade ett helautomatiskt brandlarm vilket är ett högre skydd än lagkraven och MSB:s utredning visar att vi hade ett brandskydd som uppfyllde alla krav. Brandskyddet har reviderats regelbundet och all personal utbildades kontinuerligt. Men det räckte inte i det här fallet, och man kan alltid göra saker bättre.

Vi har redan sett över verksamheten i Bredbyn. Direkt efter branden inventerade vi och gjorde en översikt av alla produktionslinjer i Bredbyn. Vi kompletterade med fler brandposter, har påbörjat att installera sprinklers och ska installera kameraövervakning efter ugnarna.
Naturligtvis tar vi också med erfarenheterna till vårt nya bageri i Älvsbyn. Ett exempel på det är sprinklers, kameraövervakning efter ugnarna, nya brandcellsgränser och rökgasevakuering mm. Vi har också tagit hjälp av ett externt brandskyddsföretag för att göra en översyn av brandskyddet.
Det viktigaste i hela denna tragiska händelse var att ingen kom till skada. De lagar och regler som ställs på brandsäkerhet i byggnad syftar i första hand till att skydda och rädda liv. Personalen som var på plats agerande föredömligt och utrymningen fungerade enligt plan.

Så lyder Polarbröds vision. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2019 omsatte Polarbrödskoncernen 1334 miljoner kronor med hjälp av sina 331 anställda. Polarbröd bakade nästan 41 000 ton bröd som såldes för 958 miljoner kronor. Den 23 augusti 2020 utbröt en förödande brand i bageriet i Älvsbyn - Polarbröds hjärta. Bageriet gick inte att rädda men vi är fast beslutna att förbli i Älvsbyn och vi har redan påbörjat resan till ett nytt bageri i världsklass. Vi vill finnas kvar i generationer framöver.