Polarbröd tar hem titeln som Sveriges starkaste varumärke bland dagligvarumärken

I Evimetrix stora varumärkesundersökning Swedish Brand Award har 1 244 individer uttalat sig om 32 dagligvarumärken och Polarbröd är det varumärke som lyser starkast i kategorin.

Efter Polarbröd och Wasabröd är det Kung Markatta som kniper tredjeplatsen.

- Det här var verkligen en glad och trevlig överraskning för oss. Att vi hörts och synts mycket under året är så klart en anledning. Men att det handlar om Nöjd Kund Index trots att vi har ett begränsat sortiment är ju helt fantastiskt, säger marknadschef Sophie Wassberg.

Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.

Att bygga stark kännedom handlar i mångt och mycket om att synas och höras på rätt ställen och med rätt budskap. Att skapa nöjda kunder är lite svårare och kräver ibland långtgående analyser av hur kunderna vill bli behandlade och kommunicerade till.

Evimetrix Swedish Brand Award täcker i år totalt ca 400 varumärken i 35 kategorier.

Förutom Kung Markatta, Polarbröd och Wasabröd har 7-up, Arla, Barilla, Coca Cola, Fanta, Fazer, Fontana, Garant, Gillette, Hönö, ICA I love eco, Klövermjölk, Lambi, Loranga, Lotus, Milbona, Norrmejerier, Pepsi, Pågen, Risenta, Serla, Skogaholm, Skånemejerier, Sprite, Valio, Zeta, Zingo och Änglamark ingått i mätningen.

Så lyder Polarbröds vision. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2019 omsatte Polarbrödskoncernen 1334 miljoner kronor med hjälp av sina 331 anställda. Polarbröd bakade nästan 41 000 ton bröd som såldes för 958 miljoner kronor. Den 23 augusti 2020 utbröt en förödande brand i bageriet i Älvsbyn - Polarbröds hjärta. Bageriet gick inte att rädda men vi är fast beslutna att förbli i Älvsbyn och vi har redan påbörjat resan till ett nytt bageri i världsklass. Vi vill finnas kvar i generationer framöver.