Polarbröds bagerimuseum håller öppet i sommar

Polarbröds bagerimuseum håller öppet i sommar

Här berättas det om bygdens bagerinäring, Polarbröds historia och det gamla bakhantverk som är bevarat sedan förra sekelskiftet. I byggnaden har tre generationer Bagar-Nilssons verkat och Tioöreskakan, föregångaren till dagens Polarkaka, utvecklades här redan på 1920-talet.

Bagerimuseet i Älvsbyn kommer att vara öppet vardagar 5 juli – 31 juli för fika på gården, förbokade visningar och bakning. Det finns även möjlighet att ta del av ett bildspel med information kring byggnationen av Polarbröds nya bageri.

Vi följer myndigheternas rekommendationer och därför bokas guidade bagerivisningar och bakning i förväg. Alla är välkomna att fika ute på gården. Då behövs ingen tidsbokning.

Läs mer om museet och hur du går till väga för att boka på Polarbröds hemsida.

Så lyder Polarbröds vision. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2019 omsatte Polarbrödskoncernen 1334 miljoner kronor med hjälp av sina 331 anställda. Polarbröd bakade nästan 41 000 ton bröd som såldes för 958 miljoner kronor. Den 23 augusti 2020 utbröt en förödande brand i bageriet i Älvsbyn - Polarbröds hjärta. Bageriet gick inte att rädda men vi är fast beslutna att förbli i Älvsbyn och vi har redan påbörjat resan till ett nytt bageri i världsklass. Vi vill finnas kvar i generationer framöver.