Polarbröd storsatsar i världens största tunnbrödsbageri

Polarbröd storsatsar i världens största tunnbrödsbageri

Polarbröd har under de senaste tre åren gjort investeringar för 66 miljoner kronor på det toppmoderna bageriet i Bredbyn, världens största tunnbrödsbageri. Investeringarna innebär bland annat nyrekryteringar på tekniksidan. Bageriet har idag 90 årsanställda och är en viktig arbetsplats i Västernorrland.

Bageriet i Bredbyn är världens största tunnbrödsbageri och här bakas hårt och mjukt tunnbröd. Produkterna som bakas i Bredbyn är Sarek, Njalla, Akka, Abisko, Havrebräck, Polarknäcke, Polarknäcke Ekologisk, Polarknäcke Frisk & Fröig, Gene och Gene Fiber.

Den 25 februari invigdes det nya 770 kvadratmeter stora torrlagret i bageriet för hårt tunnbröd med anledning av Polarbröds investeringar på nära totalt 66 miljoner kronor 2013-2016. Investeringarna innebär utveckling och förbättring av brödkvalitet, produktionskapacitet och arbetsmiljö.

Polarbröd planerar dessutom för ytterligare investeringar på nära 28 miljoner kronor under 2016-2017 i bageriet i Bredbyn vad gäller produktionsförbättrande åtgärder men även lagerutrymmen.

- Vi har bakat bröd i över hundra år och med investeringarna i bageriet i Bredbyn säkrar vi gott och hållbart bakat bröd i minst hundra år till, säger Karin Bodin, Vd Polarbröd.

Gäster och besökare fick förutom en rundvandring och visning av bageriet, delta i premiären av Polarbröds senaste smakprojekt – Tunnbrödssensorik. Ett språk som tagits fram i samarbete med sensorik- och smakexperten Johan Blanche, för att beskriva tunnbrödens karaktär utifrån utseende, doft, smak, och konsistens.

Platschef Bredbyn
Niclas Lundqvist, niclas.lundqvist@polarbrod.se, 010 - 450 61 07

Presskontakt och bilder
Petra Whitehead, 073-440 78 31, pressinfo@polarbrod.se

Om Polarbröd

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Under de 43 år företaget funnits har det vuxit från ett litet familjebageri till Sveriges tredje största producent av matbröd, med 353 anställda. 2014 omsatte företaget 789 miljoner kronor och bakade drygt 37 000 ton bröd på de tre Polarbagerierna i Älvsbyn, Bredbyn och Omne. I Umeå finns ett kommunikationskontor, moderbolaget Polinova och här verkar ägarna Karin Bodin och Anna Borgeryd. Utöver brödverksamheten finns även energibolaget Polarkraft AB i koncernen som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarbröd är självförsörjande på förnybar energi och vill vara en positiv kraft för omgivningen i omställningen mot uthållig försörjning

Utstickarpriset

Familjeföretaget Polarbröd som drivs av femte generationen bagarbarn har funnits i mer än 135 år
och vill verka i många generationer framöver.
Begreppet utstickare är tätt kopplat till Polarbröds affärsverksamhet och används flitigt i Polarbröds bagerier. Sedan 2012 delar Polarbröd ut Utstickarpriset. Utstickarpriset är ett erkännande av modiga människor som går sin egen väg. Människor som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet. Vinnaren av Utstickarpriset belönas med en guldtacka 100 gram Bolidenguld.