Polarbröd utökar fryskapaciteten – ytterligare mångmiljoninvestering i Älvsbyn

Polarbröd utökar fryskapaciteten – ytterligare mångmiljoninvestering i Älvsbyn

Polarbröds styrelse har tagit ytterligare ett beslut om en mångmiljoninvestering i etapp 1 av det nya bageriet i Älvsbyn. Den första etappen kommer att stå klar redan nästa höst. Tidigare investeringsbeslut höjs därmed från 300 miljoner kronor till 359 miljoner kronor.

Polarbröds modell bygger på att frysa in brödet direkt efter gräddning vilket innebär att de kan baka långa serier med mindre energiåtgång och mindre svinn. Investeringen innebär utökad fryskapacitet, vilket ger förutsättningar för god helhetsekonomi.

–Med den här satsningen tar vi ordentlig höjd för kommande etapper. Vi bygger inte fast oss och tänker långsiktigt och helhet, säger Polarbröds vd Anders E Johansson.

Så lyder Polarbröds vision. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2019 omsatte Polarbrödskoncernen 1334 miljoner kronor med hjälp av våra 331 anställda. Polarbröd bakade nästan 41 000 ton bröd som såldes för 958 miljoner kronor. Den 23 augusti 2020 utbröt en förödande brand i bageriet i Älvsbyn - Polarbröds hjärta. Bageriet gick inte att rädda men vi är fast beslutna att komma tillbaka till Älvsbyn och har redan påbörjat resan mot ett nytt bageri i världsklass. Vi vill finnas kvar i generationer framöver.

Vi är verksamma i Älvsbyn, Bredbyn och Umeå. Utöver brödverksamheten finns även Polarrenen, som har hand om koncernens fyra vindkraftverk i energibolaget Polarkraft AB som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarrenen arbetar även med fastigheter och leasing. I allt vi gör vill Polarbrödskoncernen vara en positiv kraft i omställningen mot en uthållig försörjning.

Så lyder Polarbröds vision. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2019 omsatte Polarbrödskoncernen 1334 miljoner kronor med hjälp av sina 331 anställda. Polarbröd bakade nästan 41 000 ton bröd som såldes för 958 miljoner kronor. Den 23 augusti 2020 utbröt en förödande brand i bageriet i Älvsbyn - Polarbröds hjärta. Bageriet gick inte att rädda men vi är fast beslutna att förbli i Älvsbyn och vi har redan påbörjat resan till ett nytt bageri i världsklass. Vi vill finnas kvar i generationer framöver.