Upprop för smörgåstårtan som svensk nationalrätt

Upprop för smörgåstårtan som svensk nationalrätt

I samband med att Polarbröd i år firar 50 år som aktiebolag sjösätter man en kampanj för att göra smörgåstårtan till svensk nationalrätt. Även om vi har en lång rad populära maträtter så saknar Sverige en officiell nationalrätt. Genom att samla in de bästa recepten på smörgåstårta och uppmana människor att skriva under en namninsamling vill man ge liv åt en folkrörelse för att göra smörgåstårtan till Sveriges nya nationalrätt.

Richard Tellström, som är en av de främsta experterna på matkultur och måltidshistoria, menar att det finns mycket som talar för att just smörgåstårtan skulle vara en passande nationalrätt för Sverige. Han lyfter bland annat fram att en nationalrätt är en maträtt som bygger på tradition och brukar ha speciella och högtidliga serveringstillfällen vilket stämmer väl in på just smörgåstårtan.

– Smörgåstårtan är verkligen en svensk nationalrätt. Passar perfekt när man vill uppmärksamma familje- och släkthögtider. Den kan fyllas med i princip vad som helst och kan därför med lätthet korsa sig med andra matkulturer. Dessutom går den utmärkt att göra vegetarisk/vegansk och på så sätt anpassas efter de flesta preferenser och dieter, säger Richard Tellström, mathistoriker och docent i måltidskunskap.

Smörgåstårtan fick sitt stora genombrott på 1940-talet, men är sprungen ur den öppna smörgåsen med olika fina pålägg som redan på 1600-talet var en vanlig förrätt. Till skillnad från sin föregångare blev smörgåstårtan en egen, avgränsad måltid och har sedan dess varit en vanlig festrätt. Smörgåstårtan har överlevt flera lågkonjunkturer och tider när människor haft ont om pengar genom att den exklusiva och iögonfallande garneringen ligger på utsidan, men kan göras sparsam tack vare sin insida med det billigare brödet och osynliga fyllningar som skapar det goda och saftiga innanmätet.

– För oss är smörgåstårtan den perfekta nationalrätten eftersom den har en rik historia, kan innehålla nästan vad som helst och förändras i takt med tiden. På så sätt är den alltid relevant och hänger med i mattrender och kan på ett naturlig sätt influeras av andra matkulturer. Vi ser fram emot att ta del av alla härliga recept på denna tidlösa klassiker, säger Jenny Jeppsson, Marketing Area Manager Polarbröd.

I år fyller Polarbröd 50 år som aktiebolag och i den jubileumskampanj som firar detta slår man alltså ett slag för smörgåstårtan som svensk nationalrätt. Genom att uppmana människor att skicka in sina bästa recept på smörgåstårta och skriva under en namninsamling vill man driva på frågan om att göra smörgåstårtan till svensk nationalrätt. På https://www.polarbrod.se/nationalratten/ kan man ladda upp sitt eget favoritrecept och skriva under uppropet.