Månadens recept i juni 2009: Kokt färskpotatis med matjessill

Sveriges främsta kockar presenterar nya favoritrecept med utvalda potatissorter i säsong varje månad. Månadens recept i juni 2009 presenteras av Markus Aujalay, Winterviken. Alla bilder och recept är fria för publicering.

Månadens recept i juni 2009: Kokt färskpotatis med matjessill

Nu står de svenska primörerna i fokus, och inte minst färskpotatisen. Den 6 juni är det Nationaldagen och Färskpotatisens dag och efter det är det bara ett par veckor till midsommar. Markus Aujalay, stjärnkocken från Winterviken festvåning och café i Stockholm, gillar enkel mat och potatis är en tacksam råvara att tillaga. Här bjuder han på det allra enklaste sättet att tillaga de färska primörerna. Kokt färskpotatis med extra mycket salt och dill, brynt smör och matjessill. En enkel rätt som passar bra till alla festliga tillfällen i midsommartid.

Kokt färskpotatis med matjessill

4 portioner, till förrätt eller ett fat på en buffé

400 g färskpotatis

salt

brynt smör

matjessill, en eller två burkar

½ liten rödlök, finhackad

gräslök

dill

Koka potatisen i saltat vatten.

Skär matjessillen i bitar och lägg upp på ett fat.

Ringla över lite brynt smör.

Garnera med finhackad rödlök och färska örter, till exempel dill och gräslök.

Servera med den nykokta potatisen i en skål bredvid.

Tips! Koka gärna extra mycket färskpotatis när du ändå håller på, och förvara den i kylen. Dagen efter kan du laga världens enklaste snabbmat. Blanda potatisen i en sallad, omelett eller fräs den i lite smör med färska örter som ett tillbehör.

OBS! Tillaga alltid färskpotatis med omsorg. Låt den bara sjuda, inte koka, försiktigt. Koktiden är egentligen omöjlig att säga eftersom det både beror på storleken på potatisen, och ibland vilken sort det är. Använd en potatissticka - Max cirka 10-12 minuter. Använd ordentligt med salt i kokvattnet.

Månadens recept i juni presenteras av Markus Aujalay, stjärnkock och ägare till Winterviken festvåning och café i Stockholm. Markus har arbetat som kock bland annat på Operakällaren, Fredsgatan 12 och Leijontornet. Dessutom medverkar han regelbundet i TV4:s Middagstipset. 2004 vann han Årets kock och han har tidigare vunnit Årets gröna kock, Årets viltkock och Årets skolkock. Han har också gett ut egna kokböcker.

För mer information, kontakta Jens Eriksson, jens.eriksson@merpotatis.nu eller ring 0705-9457 32