Svenskt Butikskött AB lämnar Slakthusområdet – ca 60 anställda berörs

Svenskt Butikskött AB lämnar Slakthusområdet – ca 60 anställda berörs

Mot bakgrund av Stockholm Stads framtida projekt ”Söderstaden” väljer Svenskt Butikskött AB att lämna Slakthusområdet. Produktionsverksamheten flyttas till egna lokaler på Gotland och ett nytt huvudkontor kommer att etableras norr om Stockholm.

Anrika Slakthusområdets tid är räknad och vi måste se oss om efter nya lokaler. Alternativen har varit flera och nu har ledningen fattat beslut om att förlägga all produktion till dotterbolaget Gotlands Slagteris lokaler i Visby. ”Vi har behov av att konsolidera vår verksamhet och en ökad närvaro på Gotland känns som en naturlig satsning mot bakgrund av vårt eget varumärke - Smak av Gotland”. Vi har kunder över hela landet med fokus på Mälardalen varför ledningsfunktionen samt den kommersiella enheten kommer finnas kvar i Stockholm”, säger VD Tobias Berglund.

Nu går parterna in i fackliga förhandlingar och ett varsel ska läggas. Fokus kommer inledningsvis och partsgemensamt vara att lindra effekterna av beslutet genom att engagera myndigheter och andra samarbetspartners i omställningen.