Vinnare av Årets leverantörspris är Österbergs Lantbruk AB, Markus och Karin Westberg och Stora Mörby Lantbruks AB. Foto: Protos

Vinnare av Årets leveratörspris går till Österbergs Lantbruk AB, Markus och Karin Westberg och Stora Mörby Lantbruks AB

För första gången delade ikväll livsmedelsföretaget Protos ut pris till årets bästa leverantör i klasserna gris, nöt och lamm. De tre vinnarna korades bland över 500 leverantörer på Restaurang Smak av Gotland i Visby där den årliga leverantörsträffen ägde rum.

Juryns motivering lyder som följer:

Gris: Österbergs Lantbruk AB
”Genom exemplarisk planering av både slaktgrisar och insättning av smågrisar skapas goda förutsättningar till ett gott samarbeta som gynnar alla parter, utser vi härmed Österbergs Lantbruk AB till årets grisleverantör.”

Lamm: Markus och Karin Westberg
”Genom att leverera djur året om med höga slaktvikter tillsammans med att vara goda ambassadörer och framåtsträvare med ny teknik och lösningar, utser vi härmed Markus Westberg till årets lammleverantör.”

Nöt: Stora Mörby Lantbruks AB
”Med stor förståelse för sin roll som livsmedelsproducent att leverera rena djur av god kvalité och vikten av ett gott samarbete av ge och ta, utser vi härmed Stora Mörby Lantbruks AB till årets nötleverantör.”

– Vi är så glada att kunna dela ut detta pris, våra leverantörers professionalitet och höga kvalitet betyder allt för oss, säger Thomas Östlund, vd och ägare av Protos.

Jurin bestod av Protos inköpsteam: Ola Thomsson, Mats Halvede, Jonna Silvin, Anita Persson och Roger Karlsson.

Det nybildade svenskägda livsmedelsföretaget Protos (tidigare Svenskt Butikskött och Gotlands Slagteri) är känt bland annat för sitt regionala varumärke ”Smak av Gotland” och är även störst i Sverige på KRAV-kött. Protos har cirka 160 anställda och omsätter 950 miljoner kronor. Verksamheten bedrivs i Visby och i Solna. Namnet Protos kommer från det grekiska ordet för protein som betyder ”det första, det viktigaste” och symboliserar en ny era i företaget där även proteinrika, växtbaserade produkter blir en viktig del av sortimentet. Mer information om Protos: http://www.protos.se

Vinnarbilder finns under kvällen tillgängliga på Protos mediearkiv på MyNewsdesk: Foto: Protos

Thomas Östlund, vd och ägare Protos AB. Foto: Martina Holmberg

För intervjuförfrågningar med vinnarna och mediefrågor, vänligen kontakta:
caroline.meyer.lagersparre@protos.se

Det nybildade livsmedelsföretaget Protos har cirka 160 anställda och omsätter 950 miljoner kronor. Verksamheten bedrivs i Visby och i Solna. Företaget är känt bland annat för sitt regionala varumärke ”Smak av Gotland” och är även störst i Sverige på KRAV-kött. I och med sammangåendet tas nästa steg i utvecklingen av framtidens livsmedel baserade på både animaliskt och vegetariskt protein.