Genom att ange antalet huskroppar, antal lägenheter med markkontakt, totalt antal lägenheter samt antal våningar beräknar kalkylatorn behovet av radondosor.

Radonova lanserar kalkylator som gör radonmätning i flerbostadshus enklare

Radonova Laboratories har utvecklat en kalkylator som gör det enkelt att beräkna antalet mätdosor som behövs vid radonmätning i flerbostadshus. Kalkylatorn är framtagen för att snabbt svara på hur många mätdosor bostadsrättsföreningar och hyresvärdar behöver för att genomföra en effektiv och tillförlitlig radonmätning.

För att beräkna antal radondosor utgår Radonovas kalkylator från Strålsäkerhetsmyndighetens metodbeskrivning. Samtidigt tar den hänsyn till att ett visst antal radondosor ofta försvinner eller på annat vis inte går att använda efter mätperiodens slutförande.

Ger svar på mycket vanlig fråga
– När radonmätningssäsongen nu dragit igång är mer än häften av frågorna vår kundtjänst får relaterade till hur många radondosor man behöver för att mäta sin bostadsrätt eller hyresfastighet. Den här lösningen innebär att det blir betydligt enklare att snabbt räkna ut behovet av radondosor. Tillsammans med vår webbapplikation RadOnline gör kalkylatorn att hela processen kring en radonmätning blir väldigt smidig och kostnadseffektiv, säger Radonova Laboratories vd Karl Nilsson.

För den som genomför en otillräcklig radonmätning kan det, förutom hälsofaran, innebära att man måste göra en ny mätning. I vissa fall kan det också innebära att man får betala vite till kommunen.

Den nya kalkylatorn är tillgänglig på Radonovas hemsida.

Mer information om radonmätning i flerbostadshus och lägenheter finns här. Läs mer om kommunens krav på mätning här. För ytterligare information om radon och radonmätning besök www.radonova.se

För mer information kontakta Karl Nilsson, vd Radonova Laboratories AB

Telefon: 070-639 01 31, E-post: karl.nilsson@radonova.com