ROBIN2 är marknadsledande tack vare sin nya funktionalitet, inte minst sett till responsfunktion och stabilitet

Radonova lanserar ROBIN2 – professionell radongivare med mycket hög känslighet

Radonova Laboratories lanserar nu radongivaren ROBIN2. Den senaste versionen är dubbelt så känslig som föregångaren och har en nyutvecklad responsfunktion för optimal följsamhet vid snabba förändringar av radonhalten.

ROBIN2 är en professionell radongivare för fast installation i smarta hem, radonövervakning, radonevakuering eller montage i luftbehandlingsaggregat och frånluftsfläktar. Radongivaren ansluts enkelt till regulator, centralenhet, datalogger, fläktregleringssystem eller PLC. Givaren finns i olika varianter.

Genom den nya responsfunktionen får man bättre följsamhet i tidsvariationerna av radonhalten. Detta tack vare den förbättrade känsligheten som minskar felet vid lägre halter då man annars är begränsad av en försämrad statistik för att pulshastigheten blir låg. ROBIN2 har ett nyutvecklat moderkort som är bättre isolerat och tåligare för väderpåverkan. ROBIN2 levereras i en basversion för inomhusbruk och en gruvversion. Gruvversionen har ytterligare ett skydd mot damm och fukt och är optimerad för underjordsmätningar. ROBIN2 finns för leverans från och med december 2019.

– Jag är stolt över att Radonova lyckats förbättra ROBIN som var den första radongivaren på marknaden redan år 2016. ROBIN2 är klart marknadsledande tack vare sin nya funktionalitet, inte minst sett till responsfunktion och stabilitet, säger Dag Sedin som är senior rådgivare på Radonova och var med redan när den första versionen lanserades.

Kort om ROBIN2

ROBIN2 mäter luftens radonhalt i Bq/m³ och ger en analog utsignal på 1-10V, proportionell mot koncentrationen av radon i luft. ROBIN2 har förbättrad känslighet jämfört med ROBIN genom att mätkammaren är större och effektivare. Utsignalen är också stabilare och mer följsam den reella radonhaltsvariationen.Vid önskemål kan mätområde definieras av kunden. Radongivaren är skyddad mot elektromagnetiska störningar och kan anslutas till tyristorregulator. Givaren är monterbar utan riktningsberoende och kan fast installeras i rumsmiljö, ventilationsschakt eller luftbehandlingsaggregat. Gruvversion har förstärkt fuktskydd och är byggd för underjordisk miljö.

• Klarar montage i laminär och turbulent luftströmning
  • Hög känslighet för att ge god tidsupplösning
  • Stor flexibilitet och möjlighet att anpassa radongivaren för OEM

För mer information om ROBIN2 besök https://radoninstrument.com/produkt/robin/