Ramirentrapporten visar att byggföretagen bl a tycker de kan bli bättre på att erbjuda miljöanpassade produkter, använda mer återbruk och oftare välja hållbara alternativ framför billigare. Foto: Ramirent

Ramirentrapporten visar: Här kan byggbranschen skala upp sitt hållbarhetsarbete

Att arbeta hållbart blir allt viktigare inom byggbranschen. Det visar ny statistik från Ramirentrapporten. Resultatet visar att 4 av 10 byggföretag har en hållbarhetsredovisning och att 2 av 10 väljer hållbara alternativ framför det billigaste. Men det finns mer att göra, inte minst när det kommer till att erbjuda fler miljöanpassade produkter och använda mer återbruk.

I Ramirentrapporten*, som släpptes här i höst, har Ramirent bland annat undersökt hur byggföretag jobbar med hållbarhet. Resultatet visar att 4 av 10 företag har en hållbarhetsredovisning, samt att 2 av 10 väljer hållbara produkter framför billigare alternativ.

– Hållbarhetsarbetet börjar bli etablerat inom branschen. Ledare och anställda lägger mer vikt vid att förvalta miljön de verkar i. Då blir val av produkter viktigt, men även transparensen gentemot kunden, som allt oftare ställer krav på hållbara byggen, säger Marie Lindkvist, hållbarhetsstrateg på Ramirent.

Samtidigt finns det potential för utveckling. På frågan om vad byggföretagen själva tycker att de kan bli bättre på inom hållbarhetsarbetet nämns att erbjuda miljöanpassade produkter (42%), att använda mer återbruk (43%), att oftare välja hållbara alternativ framför billigare (39%) och att förbättra avfallshanteringen i byggprojekten (20%).

Rapporten visar även att det finns en brist på kompetens inom branschen. 30 procent av byggföretagen säger att hållbarhetsexperter är en kompetens som saknas.

– För att utvecklas och jobba mer hållbart måste företagen kunna rekrytera rätt. Att 30 procent av byggföretagen säger att de saknar kompetens inom hållbarhet är oroväckande, speciellt om man tar i beaktande att en stor andel vill jobba mer hållbart, säger Marie Lindkvist.

Byggbranschen färdplan – framtagen av branschorganisationen Byggföretagen – har som mål att den svenska byggbranschen ska vara klimatneutral till 2045. Ramirent har en viktig del i det arbetet och här är målet att kunna erbjuda el- eller batteridrivna alternativ för alla typer av maskiner och utrustning till kunder med krav på noll CO2-utstläpp till 2028.

– Potentialen finns i branschen. Nu gäller det att alla byggföretag tar sitt ansvar för att nå målet genom att våga tänka annorlunda och framförallt långsiktigt, för det är där besparingarna inom både miljö och ekonomi finns, avslutar Marie Lindkvist.

Ramirentrapporten bygger på siffror som Ramirent tagit fram i samarbete med Sverige Bygger, som skickat ut en enkät till personer på ledande befattningar inom byggbranschen. Rapporten belyser frågor som hållbarhet, digitalisering, kompetensbehov, trivsel, säkerhet och jämställdhet inom branschen och finns att ladda ner här.

För ytterligare information:

Maria Ågerup, Kommunikationschef, Ramirent AB
    Mobil +46 739 25 37 11
    maria.agerup@ramirent.se

Besök oss på www.ramirent.se eller följ oss på Facebook och Linkedin