Kiyoshi Yamamoto i en av dräkterna som han skapat under residenset. Foto: Ella Aandal

Digital premiär för Röhsskas konsthantverksdagar

6–9 maj genomförs Röhsskas konsthantverksdagar för första gången. Programmet sker digitalt och bjuder på föreläsningar, samtal och workshops. Textilkonstnären Kiyoshi Yamamoto som för närvarande innehar Röhsska museets residens kommer att presentera sitt arbete.

Röhsskas konsthantverksdagar 6–9 maj sätter fokus på det samtida konsthantverksområdet under fyra dagar.

Röhsska museet har en lång och nära relation till konsthantverksområdet och vill med Röhsskas konsthantverksdagar skapa en arena som kan bidra till att synliggöra, stärka och utveckla det samtida konsthantverket såväl lokalt, regionalt som nationellt. Programmet för årets konsthantverksdagar utgår från Residens Röhsska, det residens som Röhsska museet sedan i år står värd för, med fokus på årets stipendiat: Kiyoshi Yamamoto. Han kommer bland annat att visa dräkter och masker som han skapat under residenset.

Röhsskas konsthantverksdagar, Residens Röhsska och Craft Days genomförs i år samtidigt och för första gången och med Konstnärsnämnden som gemensam samarbetspart.

– Tillsammans lyfter dessa tre händelser fram det samtida konsthantverksområdet i ett brett perspektiv. Med en gemensam invigning av Röhsskas konsthantverksdagar och Craft Days vill vi manifestera konsthantverket idag, säger Nina Due, chef för Röhsska museet.

Som en del av invigningen hålls ett samtal om fältets allt starkare position i samtiden – utifrån de medverkande organisationernas perspektiv.

Om Röhsskas konsthantverksdagar

Röhsskas konsthantverksdagar är ett av fyra årligen återkommande programkoncept som lyfter Röhsska museets huvudområden mode, konsthantverk, arkitektur och design. Arrangemangen genomförs i samarbete med externa parter, vilka tillför ett samtidsperspektiv och aktuell kunskap inom området.

Konsthantverksdagarna genomförs i år för första gången och arrangeras i samband med Craft Days och i samarbete med IASPIS, Konsthantverkscentrum och Konstepidemin.

Om Residens Röhsska

Residens Röhsska ska erbjudas en formkonstnär som är verksam i någon av våra nordiska grannländer vartannat år.

Som Sveriges enda specialmuseum för design analyserar Röhsska museet den materiella och immateriella världen omkring oss med design, mode, konsthantverk och arkitektur som lins.

Residens Röhsska genomförs i samarbete med Iaspis – Konstnärsnämndens internationella program för bild- och formkonstnärer.

Om Kiyoshi Yamamoto

Kiyoshi Yamamoto (f. 1982) har examen från Konst- och designhögskolan i Bergen, Escola de Belas Artes, Rio de Janeiro, Brasilien och Saint Martin's School of Arts and Design, London, England.

Hans verk finns representerad bland annat på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim, KODE Art Museums and Composers 'Homes i Bergen och på norska ambassaden i Brasilia. Yamamoto har haft ett antal separatutställningar, bland annat på Buskerud Art Center, Heimdal Art Association och Soft Gallery.

Yamamoto är just nu aktuell med tre utställningar i Norge: Broken Hearts are For Assholes, Galleri S12, YOU'RE PROBABLY WONDERING WHY I'M HERE, Hå Gamle Prestergård, RUŠKKODIT , 3,14 kunsthall, tillsammans med Britta Marakatt-Labba (SE), Hilde Hauan Johnsen (NO), Marie Skeie (NO), curerad av Malin Barth.

Program:

Hela programmet finns på webben:

Aktiviteter | Röhsska museet (rohsska.se)