Gör som vikingarna från The Viking Museum, delta i Hela Sverige plockar skräp på Djurgården på lördag.

Djurgården städar upp!

Varje dag är skräpplockardag på Kungliga Djurgården, men den 19 september är det dags för Hela Sverige plockar skräp. Syftet är att skapa engagemang för en minskad nedskräpning. Kungliga Djurgårdens Intressenter och Kungliga Djurgårdens förvaltning peppar tillsammans med Håll Sverige Rent alla besökare att hjälpa till att plocka skräp. Som belöning får besökarna inte bara ett rent Djurgården, utan man kan även vinna allt ifrån entrébiljetter till Djurgårdens attraktioner till trädgårdsfika på Rosendals Trädgård. Skräpplockningen pågår 11.00 - 15.30.

Djurgården är en viktig del av den Kungliga Nationalstadsparken och besöksmätningar visar att den andel av Djurgårdsbesökarna som strövar i de gröna delarna av området i år är högre än vanligt. Detta har lett till ett ökat behov av städning och renhållning.

För att understryka vikten av att inte skräpa ner bjuder Kungliga Djurgårdens Intressenter och Kungliga Djurgårdens förvaltning tillsammans med Håll Sverige Rent in alla gäster att hjälpa till att plocka lite extra skräp denna dag. På lördag mellan kl. 11 och 15.30 möter man upp vid entréerna till Djurgården och delar ut skräpplockarpåsar och tar emot skräp.

– Vi på Djurgården samarbetar runt hållbarhet. Att Kungliga Djurgården ska vara rent och snyggt, tryggt och säkert är en självklarhet för oss. Tillsammans har vi åtagit oss att arbeta aktivt för att minska nedskräpningen. Nu på lördag utmanar vi därför våra gäster plocka skräp tillsammans med oss. Vi hoppas att många vill komma och hjälpa till, säger Camilla Zedendahl, vd på Kungliga Djurgårdens Intressenter.

Som belöning får besökare som är med och plockar skräp inte bara rent i Nationalstadsparken och på Djurgården, utan de kan även vinna allt ifrån entrébiljetter till Djurgårdens attraktioner till trädgårdsfika på Rosendals Trädgård.

- Det är bara att fota sin skräpkasse eller det skräp man plockat och maila in sin bild, så kan man vara med och tävla, säger Camilla Zedendahl.

Engagemanget är högt och en del aktörer vill inte vänta till på lördag. Redan onsdag den 16 september gick Skansen-Akvariets hela personal ut, med Jonas Wahlström i spetsen, för att inleda skräpplockningen.

- Det känns fantastiskt att engagemanget för att det ska vara rent och snyggt på Kungliga Djurgården är så högt. Att Djurgården är en viktig grön oas har verkligen framgått under denna pandemi. Vi välkomnar alla att hjälpa oss att plocka skräp varje dag, men under lite extra festliga former på lördag. Målet är förstås att vi tillsammans tar ansvar för denna vackra plats så att inget slängs på marken, säger Magnus Andersson, slottsfogde och chef för Kungliga Djurgårdens förvaltning.

Fakta om dagen och tävlingen:

Hela Sverige plockar skräp

Den 19 september kl. 11-15.30 kan du delta i skräpplockning i Nationalstadsparken och på Kungliga Djurgården genom Håll Sverige Rents landsomfattande kampanj ”Hela Sverige Plockar Skräp”. Dagen genomförs av Kungliga Djurgårdens Intressenter och Kungliga Djurgårdens förvaltning i samarbete med Håll Sverige Rent och med stöd från Nationalstadsparken.

Hämta påsar

Håll Sverige Rent-påsar lämnas ut kl. 11-15.30, vid Djurgårdsfärjan vid Slussen, vid Djurgårdsbron, vid Folke Bernadottes bro, vid T-banan Universitetet, vid Skansens entré så långt lagret räcker. Självklart kan du ta med egen skräppåse att plocka i.

Lämna skräp

Lämna ditt skräp i befintliga soptunnor eller i särskilda Big Bags vid Allmänna gränd, Djurgårdsbron, vid Folke Bernadottes bro, vid T-banan Universitetet samt vid Skansens entré.

Vinn entrébiljetter eller trädgårdsfika

Ta ett foto på ditt skräp eller din skräppåse och maila bilden till info@royaldjurgarden.se, märk mailet ”Rent!”. Tävla om entrébiljetter till ABBA The Museum, Junibacken, Nordiska museet, Spritmuseum, Skansen, Skansen-Akvariet och The Viking Museum samt om trädgårdsfika på Rosendals Trädgård.

Vinnarna meddelas via mail.

Kungl. Djurgårdens Intressenter samlar och engagerar 55 aktörer på Djurgården.

Genom Kungl. Djurgårdens Intressenter samverkar aktörerna för att hållbart utveckla Djurgården som besöksmål och stärka dess position som Skandinaviens främsta attraktion.

Genom Kungl. Djurgårdens Intressenter samarbetar: ABBA The Museum, Aira, Café Monika Ahlberg, Cirkus, CoffeeCow, Djurgårdsboden, Djurgårdsgrillen, Djurgårdsbrons Sjöcafé, Djurgårdskyrkan/Oscars Församling, Ebba på Djurgården, Etnografiska Museet, FLX, Fyrskeppet Biskopsudden, Gröna Lunds Tivoli, Gubbhyllan, Handarbetets Vänner, Hotel Hasselbacken, Junibacken, Kioskerna på Djurgårdsslätten, Krogen Stora Gungan, Liljevalchs Konsthall, Lilla Hasselbacken, Nordiska museet, Nordiska museets restaurang, Nya Djurgårdsvarvet, Oaxen Krog & Slip, OceanBus, Parkteatern Sthlm Stadsteater, Polismuseet, Pop House, Prins Eugens Waldemarsudde, Rederi Ressel, Restaurang Allmänna Gränd, Riksidrottsmuseet, Rosendals Slott, Rosendals Wärdshus, Sjöhistoriska museet, Skansen, Skansen-Akvariet, Skansen Restauranger, Snus och Tändsticksmuseet, Spritmuseum & Absolut Art Collection, Stiftelsen Rosendals Trädgård, Stockholms Info, Stockholms Spårvägar, Strömma Turism & Sjöfart AB, Tekniska museet, Thielska Galleriet, Vasamuseet, Vasamuseets restaurang, The Viking Museum, Villa Godthem, Villa Källhagen, Vrak - the Museum of Wrecks, Wasahamnen, Wärdshuset Ulla Winbladh.