Gartnerfondens belöning 2021 går till Jonas Bendroth, VD för Sproutly. Foto: Annika Christensen

Grodd-Jonas belönas för sitt engagemang och företagsamhet

När Jonas får besked från Gartnerfonden att han ska få en belöning från den anrika föreningen säger han så här: "Tack, det är ett otroligt roligt upplyft och en boost som fyller mig med självkärlek och är ett sorts erkännande till att jag är jätteduktig"

Jonas Bendroth är uppvuxen med groddar i och till maten, och inte minst har det pratats groddar och groddteknik i hemmet. Hans föräldrar har drivit Munkagrodden i Munka Ljungby sedan 1992 och levererar färdiga groddar till butiker och restauranger. Jonas och hans syskon serverades groddar på mackan, i biffar och bröd och i smoothie varje morgon innan skolan.

– Jag var den av barnen som alltid gillat groddar bäst, säger han.
Så småningom blev det arbete i föräldrarnas företag varvat med resor. Men Jonas kände snart att det var dags att göra något eget. Tillsammans med Lovisa, som arbetar med design och ekonomi mm i Sproutly, inleddes planerna för att ta groddodlingen ett steg vidare - till allas hem.

– Trots att groddar är både nyttigt och miljövänligt så är det fortfarande en ovanlig grönsak i svenska hem och det vill vi ändra på säger Jonas.

Sproutly säljer många olika sorters fröer för egen groddning. Populäraste produkten är broccolifrön, tätt följt av alfalfa och sedan mungbönor. Alla fröer är grobarhetstestade och testade för en försäkran om att de är fria från e-koli och salmonellabakterier.

– Det var egentligen min lillebrors förtjänst att vi kom igång med Sproutly. Han visade hur enkelt det är att öppna en egen webbshop. Men när jag ville starta upp så fanns en del tveksamheter och styrelsen med bland andra pappa Kenneth Bendroth, sa att de skulle bli nöjda om det nya företaget skulle omsätta 200 000 kronor.

– Det blev två miljoner redan första året och förra året var omsättningen inte långt från sex miljoner kronor, säger Jonas.

Motivering
Jonas Bendroth tilldelas Gartnerfondens belöning för 2021 för att ha tagit sina föräldrars företag Munkagrodden, ett steg vidare genom att starta Sproutly. Han gör det möjligt för alla som vill prova på att odla groddar. Jonas har förutom att bli expert på groddning även utbildat sig inom hälsa och han delar generöst många goda recept men framförallt gör han filmer som tydligt visar hur man ska lyckas med sin egen groddning,

Belöningen är ett fint diplom samt 10 000 kronor som delas ut vid ett representantmöte med Gartnerfonden, troligen till hösten.

Se filmen och läs mer här: https://sproutly.se/om-oss

Fotot på Jonas är taget av Annika Christensen

Om Gartnerfonden
Gartnerfonden instiftades 1897 som trädgårdsmännens allmänna understödskassa för människor i nöd. Flera donationer utgör grunden i fonden. Dessbättre minskade så småningom behovet av understöd och vid representantmötet 1979 ändrades stadgarna och medger nu utdelandet av en belöning till "förtjänt person inom trädgårdsnäringen".

Kontakt: Ordf. Jörgen Orback jorgen.orback@tengbom.se 070-4834590