Ryftes drivs huvudsakligen av företagets andra generation i familjen Andersson, systrarna Karin och Erika. Grönsaker och rotfrukter har odlats på gården i över 40 år och den egna grönsaksodlingen omfattar idag cirka 150 hektar.

Morotsodlarens tips: Våga testa andra färger

Svenskar äter i snitt 11 kilo morötter om året och det är den orangea moroten som är vanligast. Men det finns även vita, gula, röda och lila morötter. "Jag skulle vilja slå ett slag för den vita moroten som kanske är ”tråkigast” i utseendet, men absolut krispigast i konsistensen", berättar odlaren Erika Andersson, på Ryftes Grönsaker på Gotland.

Morötter är en av få svenska grönsaker vi har tillgång till året om och de passar perfekt som råvara för konsumenter som tänker hållbart och säsongsbetonat. Sverige är nästan helt självförsörjande på morötter, 9 av 10 morötter är odlade här. Knappt 60 procent av de svenska morötterna odlas i Skåne och omkring 25 procent på Gotland.

Morotsodlaren Erika Andersson, på det gotländska familjeföretaget Ryftes Grönsaker, säljer cirka 9000 ton morötter varje säsong, som klass 1.

– Det finns många olika sorters morötter, men smakskillnaden tycker vi ändå är större beroende på uppväxt än sort. Morötter odlade på Gotland är generellt sötare än morötter från andra regioner och detta är tack vara våra kalkrika jordar och att vi i regel har många soltimmar!

Utöver ett tiotal orangea sorter har de också en del färgglada morötter i odlingen.

– Vi odlar även vita, gula, röda och lila morötter – och där jag skulle vilja slå ett slag för den vita moroten som kanske är ”tråkigast” i utseendet, men absolut krispigast i konsistensen! Den växer sig generellt större än de övriga färgerna trots att sådd och skörd sker samtidigt, men den är överlag otroligt saftspänd och krispig!

Väl värt att veta är även att många (dock inte alla) som är allergiska mot orange morot kan äta den vita moroten, då den inte innehåller betakaroten.