Äppelsorterna Ingrid Marie och Aroma är de som odlas mest i Sverige.

Svenska äpplen - äppelexperten Henrik Stridh ger sina bästa tips på odling och de godaste sorterna

Varje år skördas mellan tio till 15 miljoner kilo frukt, ungefär 89% av skörden är äpplen.

Svenska äpplen är godast!

Nu dignar äppeldalarna på Österlen av frukt. Vissa sorter har redan skördats men det är de följande veckorna som är de mest hektiska för äppelodlarna. Säsongens Bästa har pratat med Henrik Stridh på Äppelriket Österlen som är ett medlemsföretag som ägs av 50 fruktodlare runt om i landet.

Här tipsar han om de bästa sorterna och hur vi ska gå tillväga för att få friska träd som ger mycket frukt.

–De svenska äpplena är klart godast och det är nu man ska passa på att plantera träd, köpa frukt eller använda den frukt man har i trädgården. Att svenska äpplen smakar så bra beror på att de har en lång mognadsprocess, varma dagar och kyliga nätter ger frukten den tid som krävs för den perfekta aromen. Under skalen som är rika på proteiner, döljer sig både sötman och syran som bildar säregna smaker för varje sort, förklarar Henrik. Hans eget favoritäpple heter Gravensteiner och är en gammal sort som både är saftig och har en fin balans mellan sött och syrligt.

–Det är ett fantastiskt gott äpple att äta direkt från trädet men det passar precis lika bra till bakning, cider och must, berättar han.

Men hur ska man kunna välja bland alla sorter som finns när man ska plantera i den egna trädgården? –Man ska välja de äpplesorter som man tycker allra mest om. Dels kan man smaka sig igenom det svenska utbudet som livsmedelsbutikerna har men man kan också åka till lokala odlare som säljer äpplen, tipsar Henrik.

–Välj gärna flera sorter med olika mognadstider, det gör att du kan ha mogna äpplen i flera månader. De tidigaste sorterna äter man eller tillagar direkt medan många sena sorter går att förvara över vintern, vissa ända in mars.

Så här gör du för att lyckas med din plantering.

Innan färden till plantskolan bör man ha tänkt igenom dels vilken sorts äpple man vill ha men också hur stort trädet ska bli. Vänd dig endast till plantskolor som har kunskap om äppleträd då är chansen större att du får hem ett bra exemplar.

-Det finns ett jättefint sortiment med äppleträd som är märkta med E planta, tipsar Henrik.”E-märkta” träd ger dig en säkerhet om att träden är sortäkta, har en hög friskhet och är producerade i Sverige. Läs mer på www.eplanta.com

Gräv ett hål som är ungefär 50 cm djupt och 100 cm brett. Bearbeta jorden med kompost och ny planteringsjord beroende på hur pass bra jorden är från början. En lerig jord förbättras med kompost, sand och grus. En sandig jord behöver mer struktur och mår bra av mycket organiskt material. Glöm inte att vattna rejält ett par gånger i veckan under växtsäsongen och var noga med att beskära träden rätt så kommer dina äppelträd att ge dig glädje under många, många år framöver.

Lagra äpplen:

Äpplen bör lagras på en sval och frostfri plats, 0-5 grader är idealiskt. Observera att äpplen är ömtåligare än ägg! Så behandla frukten varsamt så de inte får stötskador. Varje äpple kan slås in i en bit tidningspapper innan de läggs i en luftig låda så håller de bättre. Det kan vara en flyttkartong med några lufthål eller en träback. Om man inte har förvaringsmöjligheter i en sval källare eller jordkällare kan man isolera en trälåda med frigolit och bädda in den med trasmattor och förvara intill husväggen eller på balkongen.

Bra sorter för hemmaträdgården:

Aroma

Cox Orange

Discovery

Katja

Gravensteiner

Ingrid Marie

Rubinola

Fredrik

Med hjälp av moderna lagringsmetoder (DCA=Dynamic Controlled Atmosphere) kan man numera långtidslagra höstens skörd och förse konsumenterna med svenska äpplen året runt. Äpplena lagras i låg temperatur och begränsad syrehalt. Fruktens andning avtar och mognadsprocessen avstannar vilket gör att äpplets kvalitet är det samma som när det skördades. Det är ett hållbart och klimatsmart sätt att lagra svenska äpplen och ger oss möjligheten att njuta av svenska äpplen året runt.

Skördetid på Österlen.

Henrik Stridh, VD på Äppelriket Österlen