Anna Sterner och Torbjörn Sterner Johansson odlar bland annat jordgubbar i Västernäs handelsträdgård i Höör i Skåne.

Tuff start i jordgubbslanden men säsongen kan bli lång!

På Västernäs handelsträdgård i Skåne börjar jordgubbsplockningen på friland lite försiktigt denna vecka. Här har man räddat jordgubbsblommen med frostskyddsbevattning.

Som tur är plockas det bär lite var stans  men det blir en del avbräck i årets skördar på grund av alla kalla nätter i maj när många jordgubbsblommor frös, säger Magnus Engstedt odlingsrådgivare. Binas arbete med att pollinera blommorna är otroligt viktigt, en jordgubbsblomma kan ha 300 fröämnen som alla måste befruktas för att bäret ska bli välformat. Han berättar om en odlare i trakten kring Uddevalla som så sent som den 26 maj fick frostskyddsbevattna sin odling, 15 av 17 majnätter var hans bevattning igång.

Men trots bevattning mot frost och täckning med fiberväv blev det svart efter frosten i många odlingar runt 10 maj, precis då när plantorna som ska ge oss med de magiska midsommarbären, blommar i södra Sverige. Magnus berättar dock att många jordgubbsplantor kommer igen och att man plötsligt ser att det lyser vitt av blommor i landen igen med bär som mognar lite senare än beräknat. Så var det t ex hos K-G Paulsson, en av Sveriges största jordgubbsodlare i Bromölla, som odlar helt på friland.

– Det blev en hel del skador av frosten, men det finns fördelar med svalt väder som ger en långsam blomning. Jag tror det kan bli en lång säsong som sträcker sig en bra bit in i augusti säger han. Hur tillgången på jordgubbar kommer att se ut till Midsommar kan varken Magnus Engstedt eller K-G Paulsson svara på då vädrets makter har stor inverkan. Plockningen är i alla fall igång, en del arbetskraft har lyckats ta sig hit redan och man hoppas att gränserna öppnas för fler.

Både blommor och bär hos Västernäs.

I år har maj varit en så bra månad att Torbjörn knappt hittar ord.
– Försäljningen i vårt gardencenter ökade med 63 procent jämfört med i fjol och det som har varit utmärkande är att kunderna har handlat köksväxter som gurka, tomat, jordgubbar och fruktträd för egen odling men även prydnadsväxter. Det har varit hårt tryck för personalen i år med både fler kunder och smittorisken att förhålla sig till, säger Torbjörn Sterner Johansson. Lite jordgubbar har skördats i växthus några veckor men snart drar frilandsodligen igång.

– Vi hoppas kunna plocka en del till Nationaldagen, säger han.

Allt började på trädgårdsskolan där Torbjörn och Anna träffades. De producerade sommarblommor i ett gammalt växthus på Torbjörns föräldragård som de sålde på helgerna. 1996 startade de handelsträdgård på riktigt och tog över en del av fastigheten där Torbjörns far odlade jordgubbar. 2010 tog de över även jordgubbsodlingen.
– Det är en utmaning att få ihop båda verksamheterna, eftersom stora delar av högsäsongen sammanfaller. Jordgubbarna utgör den största egna odlingen. Ungefär 30 procent av bären säljs via självplockning, och resterande 70 procent säljs till lokala butiker. Fördelen med att sälja lokalt är att vi kan garantera fräscha bär av sorter som är valda för att de är goda snarare än deras hållbarhet i butik.
– På Västernäs odlas Florentina, Honeoye, Florence och Malwina. Favoritsorterna är Honeoye och Malwina, säger Anna Sterner. Själv njuter hon helst bären till frukostflingorna eller under dagen som törstsläckare.

Jordgubbsplockning – en rolig familjeaktivitet
Självplockning har funnits på gården ända sedan slutet av 70-talet när Torbjörns far odlade jordgubbarna. Men de har märkt en förändring i vilka kunder som kommer.

– Förr var det mer en husmorssyssla, när vi plockat de bästa bären för säsongen kom husmödrarna med spannar för att plocka billiga bär till syltkokning. Idag är självplockningen mer en familjeaktivitet och man behöver inte plocka så mycket, även om vissa kommer varje dag och plockar sitt dagsbehov, säger Torbjörn.

Både prydnadsväxter och jordgubbar är väderberoende, en ständig utmaning att förhålla sig till.
– Vi har klarat frostnätterna i maj bra tack vare frostskyddsbevattning av plantorna, säger Torbjörn. Han berättar också att de planerar framåt för bättre bevattningssystem så att de ska klara klimatförändringar. De håller även på en del med gröngödsling för att öka jordens vattenhållande förmåga.