Att leva med förmaksflimmer

Flimmerrapporten presenteras idag av Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund och Sanofi

Stockholm, Sverige – 9 november 2012 – Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund har tillsammans med Sanofi producerat Flimmerrapporten som presenteras idag. Omkring 210 000 svenskar beräknas lida av förmaksflimmer. Risken att få sjukdomen ökar med åldern och var fjärde person över 40 år förväntas drabbas av förmaksflimmer någon gång i livet. Rapporten ger en översikt av vad förmaksflimmer är, hur det kan behandlas, effekter på individer, ekonomi och samhälle.

Vården på efterkälken
I takt med att antalet äldre i Sverige ökar under de kommande åren kommer antalet människor som drabbas av förmaksflimmer att bli fler och fler. Det innebär att belastningen på sjukvårdssystemet också ökar, vilket påverkar den enskilda patientens möjlighet att få hjälp. Trots Sveriges i övrigt välfungerande hjärtsjukvård har vården av patienter med förmaksflimmer hamnat på efterkälken.

Här finns en stor förbättringspotential. Ett sätt för landstingen att förbättra flimmervården är genom att satsa på särskilda flimmermottagningar. I flimmerrapporten intervjuas Tord Juhlin, överläkare vid Skånes universitetssjukhus, som tillsammans med sina kollegor har startat en flimmermottagning i Malmö.

Vem drabbas?
Rapporten redogör för vilka som löper störst risk att drabbas av förmaksflimmer. Kvinnor drabbas i snitt cirka tio år senare i livet än män men har en sämre prognos när de väl insjuknar. Rapporten innehåller också nya data om hur många som lider av förmaksflimmer, uppdelat regionalt såväl som summerat totalt.

- Förmaksflimmer är en underbehandlad sjukdom. Idag vet vi att ungefär 210 000 personer har fått diagnosen förmaksflimmer i Sverige. Behovet av strukturerat omhändertagande av flimmerpatienter i vården är stort, det skulle kunna förbättra livskvalitet och minska behovet av sjukhusvård för dessa patienter, säger Marianne Bredin, medicinsk chef, Sanofi.

Om förmaksflimmer
Vid förmaksflimmer slår hjärtat oregelbundet och oftast fortare än normalt. Det är inte ovanligt att pulsen ökar till mer än 150 per minut mot normala 70 slag. Patienter med förmaksflimmer kan uppleva svår hjärtklappning, tryckkänsla eller smärta i bröstet, andfåddhet och yrsel. Svimning kan förekomma. Inte sällan leder sjukdomen också till påtagliga besvär av ångest- och oro. Livskvaliteten försämras ofta dramatiskt. Vissa personer har så svåra besvär att de varken kan arbeta eller utföra vardagliga sysslor, medan andra inte känner av sitt förmaksflimmer alls.

Obehandlat så medför förmaksflimmer en påtagligt ökad risk för hjärtsvikt och stroke. Studier visar också att de som lider av förmaksflimmer löper dubbelt så stor risk att dö i förtid som de utan flimmer.

- Har man fått en förmaksflimmerdiagnos kan man göra en hel del själv för att underlätta för hjärtat, därför är det mycket viktigt med en gedigen patientutbildning med sjukdomskunskap och livsstilsråd. Att motionera regelbundet, sträva efter normal vikt, sluta röka och att försöka reducera stress är faktorer som visat sig kunna påverka förmaksflimmer. Därför är det mycket viktigt att patienten får nycklar till att förändra sina levnadsvanor, säger Karin Jeppsson, vice ordförande i Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund.

Om Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund
Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund arbetar för att hjärtsjuka och lungsjuka personer ska kunna leva ett så bra liv som möjligt. Vi informerar, utbildar och arbetar med opinionsbildning i frågor som berör våra medlemmar. En av många viktiga frågor som vi driver är att alla personer med hjärt- eller lungsjukdom ska ha rätt till kvalificerad vård och rehabilitering oberoende av bostadsort, kön och ålder.

Om Sanofi
Sanofi är ett ledande globalt läkemedelsföretag som identifierar, utvecklar och distribuerar behandlingslösningar som syftar till att förbättra människors liv. Sanofi är starka inom hälsa och sjukvård med de sju tillväxtplattformarna: diabetes, humanvaccin, innovativa läkemedel, patienthälsa, tillväxtmarknader, djurhälsa och det nya Genzyme. Sanofi är börsnoterat i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY). www.sanofi.se

Kontakt:
Karin Jeppsson, Vice ordförande i Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund,