Snabb tillväxt med bibehållen lönsamhet i GSP-företaget Pieces Interactive

I oktober 2011 hade bolaget fyra medarbetare. Nu är man 20 och rejält trångbodda, men med flera spännande spelprojekt i produktion.
- Vi vill inte växa för växandets skull. Det gäller att anpassa personalstyrkan för att behålla lönsamheten, säger Robert Lazic, vd för Pieces Interactive.

Pieces Interactive startade 2007 och har flera spännande spelsläpp bakom sig, bland annat Fret Nice, Robo Surf och Puzzlegeddon. Under hösten 2011 tog det rejäl fart för spelbolaget i Gothia Science Park genom flera nya projekt.
För närvarande arbetar bolaget med konsultverksamhet åt SimBin och en expansion till det framgångsrika, svenskutvecklade spelet Magicka.
- Samarbetet med SimBin bygger på deras internationella satsning Racerrom som finns på över 23 platser i världen, ett i USA, nio i Tyskland, ett i vardera Tjeckien och Danmark samt elva i Sverige, berättar Robert Lazic.
Expansionen till Magicka, The other side of the coin, utvecklas på uppdrag av den svenska spelförläggaren Paradox Interactive samt Arrowhead Game Studios.
- Det är en produktion som är utannonserad att släppas under andra kvartalet i år. Det är full produktion nu, konstaterar Lazic.
Fullfinansierat eget projekt
Bolaget jobbar även med ett spelprojekt som bygger på en egen spelidé.
- Det finansieras fullt ut av förläggare och ska släppas under första kvartalet 2013, mer kan jag inte avslöja, skrattar Rober Lazic som även har huvudet fullt med förhandlingar om nya spelprojekt och bolagets flytt.
- Vi är väldigt trångbodda. Men tack vare att Gothia Science Park konverterar lokaler i Växthuset kommer vi att få betydligt bättre och mer anpassade lokaler. Jag räknar med att vi kan flytta under april månad, slutar Lazic.

Mer information
Om du vill ha mer information om Pieces Interactive AB är du välkommen att ta kontakt med Robert Lazic. Han nås på 0739-13 96 77 eller robert.lazic@piecesinteractive.se.

Mer om Pieces Interactive
Mer om Magicka: The Other Side of the Coin
Mer om Raceroom

• Underhållning

• Paradox Interactive
  • simbin
  • Raceroom
  • pieces interactive
  • magicka

Gothia Science Park är en teknik- och forskningspark som ligger centralt i Skövde, ett stenkast från Resecentrum. I Parken finns företag och entreprenörer som utvecklar och säljer tekniska innovationer, tjänsteinnovationer och marknadsinnovationer. Profilområdet är Informationsteknologi och huvuddelen av bolagen erbjuder IT-tjänster och applikationer inom ett stort antal områden. Det finns också ingenjörs- och produktutvecklingsbolag matchat med olika kunskaps- och tjänsteleverantörer. I GSP finns också aktörer som syftar till att underlätta för företagande och utveckling.