Allt fler vill se korna släppas ut - första betessläppet sker i påsk

Förra årets trend håller i sig! Allt fler stadsbor vill åka ut på landet för att se när korna släpps ut på grönbete - och flera mjölkgårdar öppnar upp för besök.  Skånemejeriers mjölkleverantörer har redan fått många anmälningar. Första släppen sker i påskhelgen, listan med aktuella gårdar finns i slutet av pressmeddelandet.

- Betessläppen har blivit ett slags vårtecken och en tradition som lockar många intresserade konsumenter  att besöka våra mjölkgårdar och lantbruksskolor. Det är roligt med tanke på att det inte är en självklarhet i alla EU-länder att mjölkkor får gå ute och beta på sommaren. I Skåne har vi lagkrav på fyra månaders bete, vilket även är den längsta perioden i Sverige.  Att få gå ute är mycket bra för djurens hälsa och välbefinnande, konstaterar  Anna Forslid som är veterinär och chef för avdelningen Information och Ägarservice på Skånemejerier.

Betessläpp har blivit allt större tillställningar som måste planeras i god tid. De enskilda gårdarna får ta emot busslaster med besökare, vilket ställer en del krav. Det bör finnas såväl parkeringsplatser, som toaletter och i vissa fall även förtäring.

Från 60 till 3000

Svalövs gymnasium, med 60 mjölkkor, har gott om utrymme samt engagerade elever som kan ta emot stora grupper. Personalen märker att intresset för betessläppet ökat lavinartat de senaste fem åren.

- År 2005 hade vi bara 60 besökare. Förra året kom det 2.600 och i år räknar vi med drygt 3 000 besökare, bland annat ett 15- tal  busslaster, konstaterar Gustav Lindh, driftschef på skoljordbruket.

Det är mycket förskolebarn och skolklasser, men även pensionärer som åker ut för att titta. Att just barnen får lära sig förstå var mjölken kommer från är mycket viktigt, anser Gustav Lindh.

- Det är ett sätt att skapa förståelse för det svenska jordbruket och en förutsättning för att vi kan få behålla gårdarna för framtiden, betonar han.

Påminnelse via SMS

För att underlätta för alla som vill åka ut på landet och se detta vårtecken, tillhandahåller Skånemejerier numera en SMS-tjänst. Den som vill kan få ett sms till sin mobiltelefon, som en påminnelse om när det är dags för betessläpp, till exempel inför en helg.  Anmälan görs på Skånemejeriers hemsida www.skanemejerier.se . Tjänsten är gratis.

Aktuella betessläpp i Skånemejerier

Karindal, mellan Ängelholm och Åstorp är först ut: Påskafton 23/4 kl 11.00

Betessläppet sker samarbete med den lokala idrottsföreningen Salamis IF, som sätter ut skyltar på väg 112, norr om Spannarp. Kontakt; 070-404 52 69

Stefans Lantbruk i Båstad  24/4 kl 10.30

Stefans Lantbruk ligger utanför Båstad, cirka 5 kilometer innan Torekov i Rammsjöstrand. För frågor, kontakta Mats Larsson; mobil. 0768-66 60 15.

Naturbruksgymnasiet Östra Ljungby, Klippan, 25/4 kl 10.00

Kör från Klippan mot Ängelholm, till Östra Ljungby, Gamla vägen 33 mot Gångvads Gård. Erbjuder korvgrillning, kaffe, information om skolan och dess utbildningar. Jourtelefon: 0734-39 87 58.

Svalövs Gymnasium 27/4 kl 10.00

Gymnasiet ligger mitt i Svalöv, Rönnebergsvägen 8. Kontakt: Växeln: 0418- 4701 60

Nils Holgerssons Gymnasium i Skurup 28/4 kl 18.00

Tel: växel 0411/5361 30

Önnestadsgymnasiet 29/4 kl 10.00

Tel: Växel 044/10 45 00

Jan Engman & Kerstin Ericsson, Hörby, 7/5 kl 10.30

Blekinge Naturbruksgymnasium, Bräkne-Hoby, 7/5 kl 11.00

Bjärsgård, Klippan, 7/5 kl 11.00 - 11.30
Visar även upp sin verksamhet lite, erbjuder korvgrillning, ponnyridning m.m.

Jularps gård, Höör, 14/5 kl 11.00
Betessläpp för kvigor i samarbete med Jularps B&B. Välkomna, önskar familjerna Lindén och Sollerhed.

För ytterligare information, var vänlig kontakta:
Anna Forslid, Chef för Information och Ägarservice, Tel: 040 - 31 39 41

Birgitta Hultberg – Olsson, Informationsansvarig. Tel: 040 - 31 39 74

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.