Dags för tusentals barn att springa Kalvinknatet – Skånemejeriers familjefest som sätter barn i rörelse

I maj och juni kommer över 30 000 barn att springa Kalvinknatet, Sveriges största barnlopp som arrangeras av Skånemejerier tillsammans med Malmö Allmänna Idrottsförening och lokala idrottsföreningar. Med hjälp av Kalvin vill Skånemejerier uppmuntra barn till rörelse och främja hälsosamma levnadsvanor hos barn. Samtidigt visar en färsk undersökning att var femte föräldrar känner en oro att deras barn inte får i sig tillräckligt mycket näring.

Kalvin föddes på Skånemejerier sommaren 1998, en liten tecknad kalv som sedan dess är företagets ambassadör gentemot de yngre målgrupperna. Fyra år senare startade Kalvinknatet, och totalt har mer än 310 000 barn sprungit sedan dess start.

– Kalvin ska med sitt knat och sin hälsocirkel förmedla en balanserad helhetssyn med en bra blandning av rörelse, vila, sinnliga upplevelser och inte minst nyttig och näringsrik mat. Sådant vi vet att både barn och vuxna mår bra av. Samtidigt vet vi att en del föräldrar känner oro om deras barn får tillräckligt av dessa delar, säger Anette Gregow, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Skånemejerier.

Enligt en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Skånemejerier känner var femte förälder med hemmavarande barn i åldern 2–18 år (21 procent) en oro kring att deras barn inte får i sig tillräckligt mycket näring via kosten. Var femte förälder (19 procent) uppger även att de har låg kunskap om sitt barns dagliga näringsbehov. Undersökningar som Livsmedelsverket har gjort visar att många barn i åldern 2–17 år har en för näringsfattig kost idag – och att de konsumerar livsmedel som godis, snacks och läsk i för stor utsträckning.

– Det är viktigt att ge barn hälsosamma levnadsvanor, särskilt när vi ser en trend av ökat stillasittande. Syftet med Kalvinknatet är just att sätta barn i rörelse, och motion i kombination med goda matvanor är nyckeln till en god balans. Mjölken är ett av de mest naturligt näringstäta livsmedlen och innehåller 18 av de 22 näringsämnen som vi behöver få i oss varje dag och blir därför en viktig del av en näringsrik kost, säger Caroline Hagman, event- och samarbetsansvarig på Skånemejerier.

Kalvinknatet är en älskad familjefest där alla barn går hem som vinnare, och där barn i tidig ålder skapar sig en positiv koppling till fysisk aktivitet. Alla som deltar i loppet får en funktionströja, medalj och mjölk från Skånemejerier. Överskottet från knaten går oavkortat till klubbarna som kan återinvestera pengarna i sina verksamheter.

Här hittar ni information om när Kalvinknatet kommer till er stad – sväng förbi denna familjefest och heja på alla unga löpare nu under våren.

Undersökningens resultat i korthet:

• Var femte person (21 procent) som har hemmavarande barn i åldern 2–18 år känner en ganska till mycket stor oro kring att deras barn inte får i sig tillräckligt mycket näring via kosten.
  • Var femte person (19 procent) som har hemmavarande barn i åldern 2–18 år upplever att de har låg kunskap om sitt barns dagliga näringsbehov.
  • Var femte person (19 procent) som har hemmavarande barn i åldern 2–18 år uppger även att deras barn äter specialkost.
  • 16 procent som har hemmavarande barn i åldern 2–18 år uppger att deras barn inte äter frukost varje dag.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av Skånemejerier. Den bygger på 1500 intervjuer med den svenska allmänheten, en boost på 500 intervjuer har gjorts i Skåne län. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 8–13 mars 2023.