Första spadtaget för Hjordnäras utbyggnad till kretsloppsmejeri

Första spadtaget för Hjordnäras utbyggnad till kretsloppsmejeri

Idag togs det första spadtaget för utbyggnaden av Hjordnära ekologiska mejeri, som ligger strax utanför Hjo. Mejeriet kommer bli 800 kvadratmeter större och blir samtidigt ett kretsloppsmejeri. Det är den ökade efterfrågan i Sverige av företagets ekologiska produkter, som är orsaken till utbyggnaden.

På plats fanns bland annat Hjo kommuns kommunalråd, Catrin Hulmarker.

- Vi är stolta över Hjordnära mejeri och att intresset för produkterna ökar hela tiden. Vi vet att det finns ett stort engagemang från mjölkbönderna som är delägare i mejeriet, vilket känns stimulerande, konstaterade Catrin Hulmarker.

Den nya utbyggnaden kommer att stå klar före jul och innebär att Hjordnära mejeri bland annat får ett större kylrum för att förvara produkter samt en ny lastbrygga. Dessutom installeras nya förpackningsmaskiner, som gör det möjligt att producera och förpacka nya produkter som t ex Turkisk Yoghurt och Cremé Fraiche.

-Hjordnära mejeri har haft en fantastisk utveckling sedan starten år 2009 och intresset för företagets produkter ökar hela tiden. Konsumenterna vill ha fler ekologiska produkter att välja på. Våra produkter finns nu i både Stockholms - och Göteborgsområdet, samt i Västergötland och Skåne. Att produkterna smakar gott beror mycket på den varsamma hantering de får i ett litet mejeri. Men även efter utbyggnaden, kommer Hjordnära att vara Sveriges minsta ekologiska färskvarumejeri, berättade VD Ove Konradsson.

Hjordnära blir således ett kretsloppsmejeri med en egen biogasanläggning på Nygården, där mejeriet ligger. Den här biogasanläggningen byggs i familjen Kjellanders regi och gasen ska driva mejeriets ångpanna. Hjordnära mejeri har idag ca 10 anställda, inklusive säljare.

De sju gårdarna som levererar den ekologiska mjölken till Hjordnära, bor alla i närheten och är delägare i mejeriet.

Läs mer om Hjordnära på vår hemsida: www.hjordnara.se

Bildtext: Fr v Hjo kommuns kommunalråd Catrin Hulmarker, Skånemejeriers styrelseordförande Anders Olsson, samt byggföretaget Peab:s Peter Ström tog det första spadtaget till Hjordnäras utbyggnad.

För ytterligare information, var vänlig kontakta VD, Ove Konradsson tel: 0503-324 40

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.